آینه مجازی دندانپزشکی – دندان های اصلاح شده خود را قبل از جراحی ببینید!

///آینه مجازی دندانپزشکی – دندان های اصلاح شده خود را قبل از جراحی ببینید!

آینه مجازی دندان پزشکی

برای اکثر افراد دندان های شکسته، پوسیده و یا تغییر رنگ داده شده ظاهری ناخوشایند دارد و برای اصلاح این دندان ها از روش های سنتی مانند لمینیت، پر کردن و … استفاده می کنند. اما تغییر در دندان های جلویی می تواند تاثیر مهمی در ظاهر و لبخند فرد ایجاد کند. محققان سوئیسی از آینه مجازی ای رونمایی کرده اند، که مجهز به واقعیت مجازی است. این آینه مجازی به افراد نشان می‌دهد لبخندشان پس از جراحی دندان‌ها به چه صورت خواهد بود.

در آینده ای نه چندان دور روند قالب سازی برای دندان ساده تر و سریعتر خواهد بود و این تغییر به لطف آینه مجازی به نام  نرم افزار “کاپانو” Kapanu که بر پایه واقعیت مجازی ساخته شده است ایجاد خواهد شد. این نرم افزار به بیمار اجازه می دهد در عرض چند ثانیه نتیجه نهایی بازسازی دندان را مشاهده کند.

بیشتر بدانیم : قمقمه هوشمند آب : تعیین میزان آب مصرفی بدن به صورت هوشمند >> 

نحوه عملکرد آینه مجازی

روش کار این آینه مجازی به این صورت است که اسکنی سه ‌بعدی از دندان‌های فرد انجام می‌دهد. سپس برنامه مخزنی مملو از مدل‌های سه‌بعدی دندان‌های طبیعی و جذاب را جست‌وجو می‌کند. در نهایت گزینه‌های مختلفی از مجموعه دندان های مجازی متناسب با قالب و فرم دندان معمولی را برای کاربر نمایش می دهد که با چند کلیک ساده می توان سایز و عرض و شکل دندان را عوض کرد. تقریبا غیر ممکن است که بتوانید دندان مجازی را از دندان واقعی تشخیص دهید.

در این فرایند مدل انتخابی روی اسکن سه‌بعدی از دندان‌های فعلی کاربر گذاشته می‌شود. به عبارت دیگر یک مدل مجازی روی ویدئویی زنده قرار می‌گیرد و کاربر می‌تواند دندان‌ها و لبخند جدید خود را ببیند. حتی اگر سر خود را حرکت دهد و یا صحبت کند باز هم تصویر دندان هایش را درآینه مجازی می بیند.  جالب آنکه این نرم افزار می‌تواند لبخند کاربر را از زوایای مختلف به او نشان دهد پس از آن که فرد انتخاب مورد نظر خود را انجام داد اطلاعات برای تکنیسین دندان پزشکی ارسال می شود و پس از پردازش، داده ها به دستگاهی که دندان جایگزین را می سازد ارسال می شود. از اسکن سه بعدی در حال حاضر نیز در برخی عملیات دندان پزشکی استفاده می شود.

درباره شرکت سازنده آینه مجازی :

ایده آینه مجازی یا “کاپانو” kapanu از پروژه  KTI که توسط آزمایشگاه گرافیک کامپیوتری ETH اجرا شد گرفته شده است. در ماه مارس گذشته، کاپانو آینه مجازی خود را برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی دندانپزشکیIDS در کلن که بزرگترین نمایشگاه تکنولوژی دندان جهان است، معرفی کرد. این آینه مجازی هنوز برای کاربران نهایی در دسترسی نیست.

Kapanu  به عنوان یک شرکت جداگانه عمل می کند و با توسعه برنامه های کاربردی دیجیتال جدید برای صنعت دندانپزشکی به دنبال تحویل تازه در رشته دندان پزشکی می باشد.

برگرفته از سایت ethz

توسط | ۱۳۹۶/۹/۲۸ ۱۰:۳۶:۴۶ ۱۳۹۶/۰۷/۰۹|تکنولوژی, سلامت دسته بندی ها|برچسب ها: , , |

در باره نویسنده :