Loading...

بورچین ؛ کهکشان جدید با ویژگی های منحصر به فرد و دارای دو حلقه داخلی و خارجی

///بورچین ؛ کهکشان جدید با ویژگی های منحصر به فرد و دارای دو حلقه داخلی و خارجی

بورچین ؛ کهکشان نادر با ویژگی های منحصر به فرد

بورچین ، نام کهکشانی است که به تازگی توسط دانشمند جوان بورچین موتلو کشف شده است. کهکشان بورچین، کمی پیچیده و نادرتر از یک سری از کهکشان هاست. کهکشان بورچین با توجه به پیچیدگی هایی که دارد ویژگی های منحصر به فردی نیز دارد که در ادامه به همه ی آنها اشاره خواهد شد.

برای درک صحیح از کهکشان بورچین لازم است بدانیم که در ابتدا کهکشان چیست؟ کهکشان‌ها سامانه‌هایی بزرگ و با اندازه و مرز مشخصی هستند که از ستاره‌ها، بقایای ستاره‌ای، ماده تاریک، گازها و گرد و غبارهای میان ستاره‌ای تشکیل شده‌اند و با نیروهای گرانشی به گردِ هم آمده‌اند. معروف ترین کهکشان در هستی ، کهکشان راه شیری است. سیاره زمین با تمام عظمتش در کهکشان راه شیری قرار دارد. اکثر کهکشان ها شکل مارپیچی دارند. باید گفت که این کهکشان از این موضوع مستثنا است. بورچین دارای مرکزیت متقارن و حلقه منظم ستاره ها در اطراف خود می باشد.

بیشتر بدانیم:ساعت هوشمند>>

کهکشان های نادر و کمیاب

بیش از یک تریلیون کهکشان درعالم وجود دارد. و تیم خانم موتلو یکی از کمیاب‌ترین‌های آن را کشف کرده، کهکشانی که شبیه به هیچ یک از مشاهدات قبلی منجمان نیست. این کهشکان آنقدر خاص است، که نظریه‌ها و پیش‌فرض‌های دانشمندان را در مورد عملکرد کیهان را به چالش کشیده است.

اکثر کهکشان‌ها مانند راه شیری، مارپیچی هستند. اما باید گفت که دانشمندان در مورد پیدایش و تکامل کهکشان‌های متداول نظریه‌های قوی‌ای دارند. اما در مورد پیدایش و تکامل کهکشان‌های کمیاب و نادر اطلاعات کافی در دست نیست. یک مورد کهکشان نادر که هنوز اطلاعات تکمیلی از آن در دست نیست، هوگ نام دارد. هوگ از یک هسته مرکزی متقارن تشکیل شده است که بوسیله یک حلقه خارجی دوار احاطه شده است. این حلقه خارجی هیچ اتصالی که قابل رویت باشد با هسته ندارد. کهکشان‌هایی همانند هوگ از کمیاب ‌ترین کهکشان‌هایی هستند که تاکنون شناخته شده اند. تعداد این کهکشان ها کمتر از یک در هزار کهکشان است. در این میان نکته ای راز آلود وجود دارد که این ستاره ها چگونه در حلقه خارجی به صورت منظم و دقیق معلق قرار گرفته اند.

بیشتر بدانیم:جعل ویدیو با هوش مصنوعی>>

کهکشان بورچین ، کمی پیچیده و نادرتر از سایر کهکشان هاست.

بورچین – سیاره شناسی – کهکشان بورچین – کهکشان راه شیری – حلفه خارجی فروپاشیده – حلقه داخلی – شی هوگ – بورچین موتلو

اکتشاف کهکشان بورچین

خانم بورچین در مورد کهکشان اکتشافی خود و گروهش چنین می گوید : ” کهکشانی که تیم من کشف کرده خیلی کمیاب‌تر و پیچیده‌تر از این حرفها است. ” او اعتقاد دارد که  گاهی، ما به دنبال این اشیا می‌گردیم ولی چیزی پیدا نمی‌کنیم. ولی زمانی به صورت کاملا شگفت انگیز ، در پس‌زمینه، دقیقا جایی که فکرش را نمی کنیم، ظاهر می‌شوند. دقیقا اتفاقی که برای شی هوگ افتاده است. همان طور که در تصویر می بینید، این شی با آن جسم مرکزی و حلقه خارجی اطرافش در پس زمینه دیده می شود. در ابتدا همه با این تصور که این نیز یک شی هوگ هست و شی هوگ جدیدی کشف شده است پیش رفتیم، ولی تحقیقات ثانویه از کشف کهکشان جدیدی پرده برداری کرد. امروز این کهکشان را با نام «کهکشان بورچین» می شناسیم.

کهکشان بورچین ، کمی پیچیده و نادرتر از سایر کهکشان هاست.

بورچین – سیاره شناسی – کهکشان بورچین – کهکشان راه شیری – حلفه خارجی فروپاشیده – حلقه داخلی – شی هوگ – بورچین موتلو

این کهکشان تقریبا ۳۵۹ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد پس به این زودی ها قابل دیدن نیست . البته باید گفت که بورچین، یکی از کهکشان‌های مجاور کهکشان راه شیری است. گروه خانم موتلو، این شیء را در نورهای مختلف مانند نور فرابنفش، نور مرئی و نزدیک به فروسرخ، مطالعه کرده اند. همان طور که جزییات کوچک روی بدنمان همچون جای یک زخم یا چین و چروک، گویای قصه زندگی ماست. به همین صورت، ساختار یک کهکشان زیر نورهای مختلف به دانشمندان کمک می‌کند به منشا و تکامل‌شان پی ببرند.

بیشتر بدانیم:درک احساس با هوش مصنوعی>>

دستیابی به جزییات و ماهیت بورچین

تمام اطلاعات در مورد کهکشان ها و اجرام آسمانی به مدد مدل سازی های آزمایشگاهی امکان پذیر است. گروه خانم موتلو جسم مرکزی نورانی این کهکشان را مدل‌سازی کرده اند. سپس مرکز نورانی را از تصویر حذف کردند تا خاصیت‌های پنهانش را بهتر درک کنند زیرا اجسام نورانی تر نگاه ما را به خود جذب و ما را از درک جزییات کم نورتر غافل می کنند. درست مانند زمانی که وقتی نور چشمتان را اذیت می‌کند از عینک آفتابی استفاده می‌کنید.

کهکشان بورچین ، کمی پیچیده و نادرتر از سایر کهکشان هاست.

بورچین – سیاره شناسی – کهکشان بورچین – کهکشان راه شیری – حلفه خارجی فروپاشیده – حلقه داخلی – شی هوگ – بورچین موتلو

نتیجه غافلگیر کننده ای که بدست آمد این بود که کهکشان بورچی نه تنها یک حلقه خارجی دارد، بلکه یک حلقه فروپاشیده داخلی دیگر هم دارد. برای توضیح حلقه خارجی در شی هوگ دانشمندان زمان زیادی را صرف کردند و اینک حلقه فروپاشیده داخلی بورچین هم نیاز به بررسی های زیادی دارد.

کهکشان بورچین ، کمی پیچیده و نادرتر از سایر کهکشان هاست.

بورچین – سیاره شناسی – کهکشان بورچین – کهکشان راه شیری – حلفه خارجی فروپاشیده – حلقه داخلی – شی هوگ – بورچین موتلو

فعلا هیچ سازوکار شناخته شده‌ای وجود ندارد که بتواند وجود این حلقه داخلی را در چنین کهکشان خاصی توضیح دهد. تحقیق‌های بعدی که در مورد این کهکشان فوق کمیاب صورت می‌گیرد می‌تواند سرنخ‌هایی راجع به چگونگی پیدایش و ساز و کار جهان به ما بدهد. کشف این کهکشان به ما می‌گوید که همچنان در خصوص موضوعات گوناگون در جهان هستی و اجرام آسمانی وجود دارد که ما نمی دانیم و باید بیاموزیم و همچنان عمیق و عمیق‌تر در فضا کاوش کنیم و به دنبال ناشناخته‌ها بگردیم.

کهکشان بورچین، کمی پیچیده و نادرتر از یک سری از کهکشان هاست.

برگرفته از وب سایت: TED

توسط | ۱۳۹۹/۹/۱۶ ۶:۲۲:۵۲ ۱۳۹۹/۰۹/۱۶|سیاره شناسی, کهکشان دسته بندی ها|برچسب ها: , , , |

در باره نویسنده :

مهندس کامپیوتر ، گرایش نرم افزار - علاقمند به هوش مصنوعی و اخبار تکنولوژی

ثبت ديدگاه

3 × یک =