Loading...

رانندگی نابینایان ؛ رویای محقق شده به کمک خودرویی ویژه

/, دسته‌بندی نشده/رانندگی نابینایان ؛ رویای محقق شده به کمک خودرویی ویژه

رانندگی نابینایان ؛ با کمک خودرو ویژه رویای ممکن در عصر امروز

رانندگی نابینایان به طور ایمن و مستقل تا امروز کاری غیر ممکن تصور می شد. خیلی ها معتقدند رانندگی کاریست که تنها متعلق به افراد بیناست. اما در این کنفرانس دنیس هنگ و گروهش وسیله ی نقلیه ای که برای رانندگی نابینایان ساخته اند را توصیف می کنند و نحوه ی عملکرد آن و آزادی عمل و استقلالی که برای نابینایان به وجود می آورد را به تصویر می کشند.

در این خوردرو رانندگی نابینایان به صورت کاملا مستقل انجام می شود و با استفاده از لیزر موانع تشخیص داده شده و با کمک لرزش و فشار هوا فرد نابینا به صورت آزاد و با استفاده از حواس دیگر به غیر از بینایی رانندگی می کند.

توسعه خودرو خود ران، جهت رانندگی نابینایان و افراد معمولی

هنگ ابتدای صحبتش را قبل از شرح و بررسی رویای رانندگی نابینایان و ماشین مناسب آنها ، درباره پروژه دیگری که سالها قبل بر روی آن کار می کرده و درباره ساخت ماشین روباتیک خود ران بوده، آغاز می کند. با وجود این خودرو، شما دکمه ی شروع را زده و دیگر کسی به چیزی دست نمی زند، ماشین می تواند کاملا خودکار به مقصدش برسد. آقای هنگ می گوید: “در سال ۲۰۰۷، تیم ما با قرار گرفتن در رتبه ی سوم این مسابقه نیم میلیون دلار برنده شد.”

حدوداً در همان زمان، فدراسیون جهانی نابینایان یا NFB ، از کمیته تحقیقات در خواست کرد ماشینی را بسازند که یک فرد نابینا بتواند مستقل و ایمن آن را براند. ما تصمیم گرفتیم این ایده را امتحان کنیم. در حال حاضر ما یک وسیله نقلیه ی خودکار داریم. فقط یک فرد نابینا را در آن قرار می دهیم و کار تمام است. اما چیزی که NFB می خواست وسیله ی نقلیه ای نبود که یک فرد نابینا را جابه جا کند، بلکه وسیله ای نقلیه ای بود که یک فرد نابینا بتواند خودش آن را براند. بنابراین، ما مجبور بودیم نتیجه همه ی تحقیقات قبلی را دور بیاندازیم و برای نیاز جدید، از ابتدا شروع کنیم. “

بیشتر بدانیم: تکنولوژی چیکو>>

ساخت خودرو جدید با ویژگی رانندن توسط راننده نابینا

برای امتحان این ایده ی دیوانه وار، هنگ و گروهش یک نمونه ی کوچک  ماشین خودکار را می سازند تا عملی بودن آن برای رانندگی نابینایان را امتحان کنند.  در تابستان ۲۰۰۹، او ده ها جوان نابینا را از سراسر کشور دعوت می کند و به آنها این شانس را می دهد که با این ماشین یک دور بزنند. این یک تجربه ی فوق العاده بود. اما مشکل هنگ و گروهش با این ماشین این بود که فقط برای راندن در محیطی بسیار کنترل شده طراحی شده بود. در یک پارکینگ کاملا خالی و صاف و حتی راه هایی که بوسیله مخروطهای ترافیک قرمز تعریف شده بودند.

رانندگی نابینایان ، رویای محقق شده عصر حاضر است.

رانندگی نابینایان – ماشین خودران – رابط غیر بصری – نابینا – Drive Grip – Speed Strip – Air Pix – GPS – خودرو ویژه – لیزر – لرزش – فشار هوا

قدم بزرگ بعدی برای رسیدن به نمونه واقعی تر از ماشین مناسب رانندگی نابینایان، ساختن یک ماشینی است که بتواند در جاده های واقعی رانده شود. عملکرد این ماشین، یک سیستم نسبتا پیچیده است. در این ماشین ۳ مرحله وجود دارد. دریافت اطلاعات ، تجزیه و تحلیل و واسطه های غیر بصری. کاملا واضح است که راننده نمی تواند ببیند، بنابراین سیستم نیاز به درک محیط و جمع آوری اطلاعات برای راننده را دارد. برای این موضوع، از یک دستگاه اندازه گیری داخلی استفاده کردیم. این دستگاه شتاب ( شتاب زاویه ای ) را  اندازه گیری می کند، مانند گوش انسان.

سپس هنگ و گروهش این اطلاعات را با یک واحد GPS ترکیب کرده تا یک تخمین از موقعیت ماشین بدست آورند. همچنین از دو دوربین برای تشخیص خطوط جاده استفاده کردند. همچنین از سه لیزر به عنوان تشخیص دهنده های محدوده ی مسیر بهره بردند. لیزرها، محیط را برای تشخیص موانع اسکن می کنند. به طور مثال ماشینی که از جلو و یا از عقب نزدیک می شود و همچنین هر مانعی که به مسیر وارد می شود و موانع اطراف وسیله ی نقلیه، به راحتی با لیزرها شناسایی می شوند.

سپس تمام این مجموعه ی گسترده ی اطلاعات به کامپیوتر داده می شود. کامپیوتر نیز می تواند دو کار انجام دهد. اول از همه ، پردازش اطلاعات دریافتی برای داشتن درکی از محیط، مانند تشخیص خطوط جاده و یا موانع. سپس این اطلاعات به راننده انتقال داده می شود. همچنین این سیستم به قدر کافی هوشمند می باشد که امن ترین مسیر را برای راندن ماشین تشخیص دهد. بنابراین گروه هنگ قادر هستند دستورالعمل هایی را در مورد نحوه ی هدایت خودرو تعریف کنند. اما مشکلی که وجود دارد این است که، چگونه باید این اطلاعات و دستورالعمل ها را به شخصی که نمی تواند سرعت و دقت کافی برای رانندگی را ببیند و نابینا هست، منتقل کرد. پس برای این کار گروه آقای هنگ، مدل های مختلف تکنولوژی رابط غیر بصری را توسعه دادند.

آنها از سیستم صوتی سه بعدی صدای تیز، شروع کردند. یک جلیقه ی مرتعش، یک click wheel با دستورات صوتی ، یک leg strip، حتی یک کفش که به پا فشار وارد می کند را مورد استفاده قرار دادند. در ادامه آقای هنگ از سه مدل از این روابط غیر بصری مهم استفاده شده در خودرو ویژه نابینایان، صحبت خواهد کرد و روش کار با این رابط ها را شرح خواهد داد.

بیشتر بدانیم: جعل ویدئو با هوش مصنوعی>>

رابط های غیر بصری مهم خودرو ویژه نابینایان

اولین رابط Drive Grip نامیده می شود. این دستگاه یک جفت دستکش است که در قسمت بند انگشت عوامل ویبره ساز دارد، تا شما بتوانید دستور العمل های مربوط به نحوه ی کنترل جهت و قدرت را انتقال دهید. نام دستگاه بعدی Speed Strip است. این دستگاه یک صندلی شبیه صندلی ماساژ هست ولی در حقیقت، یک صندلی هشدار دهندهاست. آنها این صندلی را تکه تکه کرده اند و عوامل ویبره ساز را دوباره با الگوهای متفاوتی در آن قرار داده اند و آن ها را برنامه ریزی کرده اند که اطلاعات مربوط به سرعت، و همچنین دستور العمل های مربوط به پدال های گاز و ترمز را انتقال می دهد. شما با این امکانات متوجه خواهید شد که افراد نابینا چگونه به کمک کامپیوتر محیط اطراف را درک می کنند. ضمنا چون برای افراد بینا  لرزش قابل دیدن نیست، آنها LED های قرمز روی دستکش راننده قرار داده اند تا لرزش ها و دستور دادن آن قابل دیدن باشد.

رانندگی نابینایان ، رویای محقق شده عصر حاضر است.

رانندگی نابینایان – ماشین خودران – رابط غیر بصری – نابینا – Drive Grip – Speed Strip – Air Pix – GPS – خودرو ویژه – لیزر – لرزش – فشار هوا

این دو دستگاه یعنی Drive Grip و Speed Strip ، خیلی مفید هستند. اما مشکل اینجاست که این دستگاه ها اصولا دستور دهنده هستند. بنابراین این واقعا به معنای آزادی عمل در رانندگی  نیست. کامپیوتر به فرد نابینا می گوید چگونه رانندگی کنید. به چپ بپیچد یا به راست، گاز بدهد و یا بایستد. بنابراین آقای هنگ و گروهش از دستگاه های دستور دهنده فاصله گرفتند و بیشتر روی دستگاه های اطلاع دهنده تمرکز کردند.

یک نمونه ی خوب دیگر رابط غیر بصری اطلاعات Air Pix نام دارد. آنها فکر کردند که از این رابط غیر بصری به عنوان مانیتور برای فرد نابینا استفاده کنند. همان طور که در تصویر می بینید این دستگاه یک صفحه ی کوچک است که تعدادی سوراخ روی خود دارد و هوای فشرده از آن بیرون می آید. در حقیقت با هوای فشرده تصاویر جاده را رسم می کند. بنابرابن حتی اگر شما نابینا باشید، می توانید دستتان را روی آن بگیرید و خطوط جاده و موانع را درک کنید. حقیقتا شما می توانید قدرت خروج هوا و احتمالا دمای آن را تغییر دهید. بنابراین این دستگاه در حقیقت یک رابط چند بعدی است . شما این جا می توانید دوربین چپ، دوربین راست و نحوه ی ترجمه ی آن توسط کامپیوتر و فرستادن اطلاعات به Air Pix را ببینید. برای این کار، آنها از یک شبیه سازی استفاده کرده اند. این شبیه ساز همچنین برای تعلیم نابینایان بسیار مفید بود و همچنین برای امتحان سریع ایده های متفاوت برای انواع رابط های غیر بصری بسیار سودمند است.

رانندگی نابینایان ، رویای محقق شده عصر حاضر است.

رانندگی نابینایان – ماشین خودران – رابط غیر بصری – نابینا – Drive Grip – Speed Strip – Air Pix – GPS – خودرو ویژه – لیزر – لرزش – فشار هوا

بیشتر بدانیم: تشخیص بیماری با هوش مصنوعی>>

رونمایی از خودرو مناسب نابینایان

رونمایی این دستگاه برای اولین بار و در معرض عموم، در پیست اتومبیل رانی مشهورDaytona International Speedway در حین مسابقات Rolex 24 صورت پذیرفت. در ویدئویی که در ادامه خواهید دید شما متوجه می شوید که رانندگی نابینایان به چه صورت است و فرد نابینا چگونه در پیست، ماشین جلویی را دنبال می کند و موانع را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد.

 

رانندگی نابینایان ، رویای محقق شده عصر حاضر است.

رانندگی نابینایان – ماشین خودران – رابط غیر بصری – نابینا – Drive Grip – Speed Strip – Air Pix – GPS – خودرو ویژه – لیزر – لرزش – فشار هوا

دکتر هنگ در ادامه بیان می کند که نامه های بسیاری دریافت کرده است که تعدادی از آنها ابراز خوشحالی و تعدادی از آنها از ورود ماشینی با راننده نابینا در جاده، ابراز نگرانی کرده اند. ولی آقای هنگ می گوید که تا زمانی که ماشین ساخت او که ویژه رانندگی نابینایان است، مانند ماشین های امروزی ایمن نشده باشد وارد جاده ها نخواهد شد. این خودرو، نمونه اولیه ای از ماشین مناسب رانندگی نابینایان است.

اما هنوز، جامعه ی ما قدرت پذیرش این واقعیت را ندارد و سوالات بسیاری برای ما وجود دارد. آیا این ماشین ویژه، می تواند از بیمه استفاده کند؟ چگونه برای یک فرد نابینا می توان گواهینامه صادر کرد؟ بسیاری از این موانع مختلف سر راه فن آوری های چالش برانگیز وجود دارد که پیش از اینکه به واقعیت بپیوندند باید آن ها را حل کرد. البته، هدف اصلی این پروژه ساختن ماشینی برای نابینایان است. اما اساساً مهمتر از این ارزش فوق العاده ی استفاده از فن آوری spin-off است، که حاصل این پروژه بوده است. سنسورهایی که در این خودرو استفاده شده است میتوانند در تاریکی و در میان مه و باران ببینند و درست عمل کنند.

همچنین با نسل جدید رابط ها غیر بصری، ما می توانیم از این فناوری ها برای امن تر کردن خودروی بینایان نیز استفاده لازم را ببریم. حتی از این تکنولوژی برای ویژه سازی لوازم خانگی روزمره به منظوره نابینایان می توان استفاده کرد. فقط تصور کنید در یک کلاس معلم چیزی را روی تخته سیاه بنویسد و یک فرد نابینا با استفاده از این روابط غیر بصری بتواند ببیند که معلم چه نوشته است. این فوق العاده با ارزش است و این تازه شروع کار گروه آقای هنگ است.

با نسل جدید رابط ها غیر بصری، ما می توانیم از این فناوری ها برای امن تر کردن خودروی بینایان نیز استفاده لازم را ببریم.

برگرفته از وب سایت: TED

توسط | ۱۴۰۰/۲/۱۳ ۷:۰۴:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵|تکنولوژی, دسته‌بندی نشده دسته بندی ها|برچسب ها: , |

در باره نویسنده :

مهندس کامپیوتر ، گرایش نرم افزار - علاقمند به هوش مصنوعی و اخبار تکنولوژی

ثبت ديدگاه

4 × 5 =