Loading...

بلایای طبیعی و روبات ؛ کمک به جمع آوری اطلاعات در کمترین زمان

///بلایای طبیعی و روبات ؛ کمک به جمع آوری اطلاعات در کمترین زمان

بلایای طبیعی و روبات ؛ حضور و کمک به بازسازی در کمترین زمان

امروزه روبات ها در بلایای طبیعی نقش به سزای را ایفا کرده اند. روبات ها نقش اساسی در بسیاری از جنبه های  زندگی بشر داشته اند. در این مقاله قصد داریم از کمکی که روبات ها در زمینه بلایای طبیعی می توانند داشته باشند، بپردازیم. هر ساله بیش از یک میلیون انسان در بلایای طبیعی کشته ، دو و نیم میلیون نفر برای همیشه معلول یا بی خانمان می شوند و افراد میلیاردها دلار زیان اقتصادی می بینند. ضمنا ۲۰ تا ۳۰ سال طول می کشد تا جوامع آسیب دیده از بلایای طبیعی بهبود یابند. اگردر زمان وقوع بلایای طبیعی به کمک روبات ها بتوان واکنش اولیه را به یک روز کوتاه کرد، می توان زمان کلی بهبودی را یک هزار روز یا سه سال تقلیل داد.

در حالت عادی اگر نیروهای امدادی بتوانند به محل برسند و مردم را نجات دهند هر نوع خطر روی داده را که وجود دارد رفع کنند، آنگاه گروه های دیگر می توانند برای ترمیم بناهای از بین رفته، آبرسانی، جاده و الکتریسیته بیایند که این به این معناست که نیروهای ساختمانی، ماموران بیمه، همگی قادر خواهند بود برای ساختن خانه ها، خود را به محل برسانند. در نتیجه می توان اقتصاد را دوباره برپا کرد، و حتی آنرا بهسازی هم کرد و مقاوم تر در برابر فاجعۀ بعدی. به طور مثال اگر شرکت های بیمه بتوانند ادعای صاحب خانه ای که خانه اش در اثر بلایای طبیعی آسیب دیده است یک روز زودتر دریافت کنند، تفاوتی برابر شش ماه خواهد داشت که آن فرد بتواند خانه اش را ترمیم نماید. روبات های بلایای طبیعی می توانند زمان، شناسایی و بررسی را کاهش دهند.

بیشتر بدانیم: شهرهوشمند سامسونگ>>

روبات بلایای طبیعی و کمک به جمع آوری اطلاعات در کمترین زمان

روبات بلایای طبیعی – مورفی – جمع آوری داده – بازسازی – Murphy – UAV -SARbot-Bujold

روبات بلایای طبیعی و کمک به جمع آوری اطلاعات در کمترین زمان

روبات بلایای طبیعی – مورفی – جمع آوری داده – بازسازی – Murphy – UAV -SARbot-Bujold

روبات بلایای طبیعی و کمک به جمع آوری اطلاعات در کمترین زمان

روبات بلایای طبیعی – مورفی – جمع آوری داده – بازسازی – Murphy – UAV -SARbot-Bujold

روبات های هوایی بدون سرنشین

خانم مورفی از روبات های بلایای طبیعی صحبت می کنید. او و گروهش سال ها بر روی این مدل از روبات ها کار کرده اند. روبات های بدون سرنشین پرنده معروف  به UAV هستند. UAV ها در دو مدل چرخنده (مرغ مگس)  و ثابت بال ( شاهین) ساخته شده اند. از سال ۲۰۰۵ درموارد بسیاری ازاین روبات ها استفاده شده است مانند گردباد کاترینا. طرز کاراین روبات ها بدین صورت است که قادر خواهند بود آسیب ها را از زاویه ای ببینند که با دوربین و از روی زمین نمی توانند یا حتی از روی تصویر ماهواره یا هر چیزی که در ارتفاع بالاتری باشد. از ثابت بال ها می توان برای بررسی های جغرافیایی استفاده کرد. از این طریق می توانید تصاویر متعدد گرفته و با آنها  تصاویر سه بعدی بسازید.

از هر دوی این روبات ها  در زمان رانش زمین در اوسو در ایالت واشنگتن استفاده شده است زیرا علاوه بر جستجو و نجات ، نیاز به درک فضای جغرافیایی و آب شناختی نیز بود. گروه جستجو و نجات کارشان را انجام می دادند. اما مشکل بزرگتر این بود که رودخانه و رانش گل، ممکن بود همه کمک رسانان را با خود بشورد و ببرد . این موضوع نه فقط برای کمک رسانان و آسیب به اموال مردم چالش برانگیز بود بلکه آیندۀ ماهیگیریِ سالمون را به مخاطره می انداخت. بنابراین لازم داشتند بفهمند در آنجا چه خبر است. پس از اتفاق ایالت واشنگتن با ارسال روبات پرنده بلایای طبیعی عملیات رفت و برگشت به همراه بررسی ، تشخیص و جمع آوری اطلاعات و عکس، هفت ساعت بیشتر طول نکشید. در هفت ساعت داده هایی بدست آمد که تهیۀ آن به هر طریق دیگر دو تا سه روز زمان می برد.

بیشتر بدانیم: درک احساس با هوش مصنوعی>>

روبات بلایای طبیعی و کمک به جمع آوری اطلاعات در کمترین زمان

روبات بلایای طبیعی – مورفی – جمع آوری داده – بازسازی – Murphy – UAV -SARbot-Bujold

روبات های جمع آوری اطلاعات زیر آبی

خانم مورفی می گوید: ما نباید فقط به UAV ها فکر کنیم. البته ۸۰ درصد از جمعیت جهان کنار آب زندگی می کنند، که بدین معنی است که زیرساخت های ما زیر آب هستند. در برخی از مکانهایی که نمی توانیم ورود پیدا کنیم، به همین دلیل است که وسایل نقلیۀ زیرآبی بدون سرنشین داریم. یکی از آنها با نام SARbot، دلفین مکعبی ساخته شده است. به سونامی ژاپن فکر کنید که حدود ۶۵۰ کیلومتر از ساحل کاملا نابود شد، دوبرابر سواحل منهدم شده در گردباد کاترینا در آمریکا به پل های ، لوله های سوخت رسانی، پایانه ها و … فکر کنید که همه نابود شدند.  اگر پایانه ای نباشد، راهی برای رساندن لوازم کمکی ندارید تا به جمعیتی کمک برساند. در زلزلۀ هایتی همین بزرگترین مسئله بود. پس به وسایل نقلیۀ زیر آبی نیازمندیم.

خانم مورفی از کاری که یک SARbot  برای یک بندر ماهیگیری انجام داده است، میگوید. ۴ ساعت بعد از حضور این روبات، این بندر ماهیگیری قابل دسترس و استفاده بود در حالی که اگر به صورت معمول کمک رسانی می شد حدود ۶ ماه این کار به طول می انجامید و پس از حضور غواصان دو هفته زمان، برای فعال شدن بندر نیاز بود، و این به معنای از دست رفتن فصل ماهیگیری صیادان که بخش اصلی اقتصاد این منطقه می باشد.

نکته ای که وجود دارد این است که همۀ روبات هایی که خانم مورفی نشان می دهد، کوچک هستند. به این خاطر که روبات ها کارهای مردم را انجام نمی دهند بلکه آنها کارهایی که مردم در انجام آن ناتوان هستند را به عرصه می رسانند. و نمونۀ عالی آن Bujold است.

بیشتر بدانیم: روبات های دارای روح>>

روبات بلایای طبیعی و کمک به جمع آوری اطلاعات در کمترین زمان

روبات بلایای طبیعی – مورفی – جمع آوری داده – بازسازی – Murphy – UAV -SARbot-Bujold

Bujold، روبات نفوذ در اعماق فضا

از Bujold به شکل گسترده در مرکز تجارت جهانی استفاده شده بود که به برج های بلند بالا بروند. از آوارها بالا رفته و به راحتی به پایین سرازیر می شوید. حتی به اعماق فضاها نفوذ می کنند. Bujold در فاجعه ای که نمی شود یک انسان یا سگ را به آنجا فرستاد و در آتش می سوز و تنها امید برای رسیدن به یک بازمانده در اعماق زیر زمین عبور از محل هایی است که در آتش می سوزند. ولی روبات ها در رویدادهای این چنینی جایگزین انسان و سگ نمی شوند. آنها به کمک رسانهای متخصصین با روش هایی نوین و مبتکرانه یاری می رساندند.

بزرگترین مشکل کوچک تر ساختن روبات ها نیست، مقاوم تر ساختن آنها در برابر آتش نیست، در بیشتر کردن سنسورها نیست. بزرگترین مشکل داده ها است. چون این افراد به داده های درست در زمان مناسب نیازمندند.

کار ارسال همۀ داده ها و اطلاع رسانی به افراد، کمک می کند تا  افراد داده ها را مرتب کنند. به مرکز تجارت جهانی باز می گردیم، با ضبط کردن داده هایی که از Bujold بدست می آید. این روبات می تواند که در اعماق آوار برود، چون این همان چیزی بود که مد نظر گروه نجات بود. آنچه در آن زمان نمی دانستیم این بود که مهندسین ساختمان علاقه داشتند به داده هایی که ما ضبط کرده بودیم مانند تیرهای سقف، شماره سریال ها، و موقعیت ها. اما داده های ارزشمند را از دست دادیم، زیرا با چالش جمع آوری داده و رساندن آن به دست فرد مناسب روبرو بودیم.

بیشتر بدانیم : دستبند هوشمند SGNL >>

روبات بلایای طبیعی و کمک به جمع آوری اطلاعات در کمترین زمان

روبات بلایای طبیعی – مورفی – جمع آوری داده – بازسازی – Murphy – UAV -SARbot-Bujold

روبات ها و حضور آنها در بلایای طبیعی

در طی دوران تکامل روبات خود آموختیم که برخی از ساختمانها مانند مدارس، بیمارستان ها، ساختمان های دولتی، چهار نوبت توسط سازمان های مختلف طی دوران  رویارویی با بلایای طبیعی بازرسی می شوند. حالا بدنبال این هستیم تا ببینیم می توانیم داده ها را از روبات گرفته و سریع با این سازمان ها به اشتراک گذاریم، نه فقط می توانیم داده ها را از در هر مرحله ای فشرده کنیم تا زمان اقدام را کوتاه کنیم، بلکه هم اکنون به این قدرت رسیده ایم که می توانیم همزمان واکنش نشان دهیم. زیرا هرکسی می تواند داده ها را ببیند و اقدامات لازم را انجام دهد.

اگ واقع بینانه به اسم «روبات‌های بلایای طبیعی» نگاه کنیم متوجه می شویم که کاملا نام بی مسمائی است ولی کار مهمتر روبات ها، شناسایی و جمع آوری داده ها هست. پس هر دفعۀ بعد از رخداد یک حادثه، ابتدا به دنبال روبات ها بگردید. ممکن است زیر زمین، زیر آب یا حتی در آسمان باشند. دنبال روبات ها بگردید، چون آنها برای کمک زودتر از همه آماده هستند.

 روبات های بلایای طبیعی می توانند زمان، شناسایی و بررسی را کاهش دهند.
برگرفته از وب سایت: TED
توسط | ۱۳۹۹/۸/۳ ۱۱:۵۴:۵۹ ۱۳۹۹/۰۷/۳۰|تکنولوژی, رباتیک دسته بندی ها|

در باره نویسنده :

مهندس کامپیوتر ، گرایش نرم افزار - علاقمند به هوش مصنوعی و اخبار تکنولوژی

ثبت ديدگاه

نوزده − شش =