فاکتورهای موثر در کیفیت تصویر – گام پیکسل یا پیچ در ماژول LED

///فاکتورهای موثر در کیفیت تصویر – گام پیکسل یا پیچ در ماژول LED

فاکتورهای موثر در کیفیت تصویر پخش شده در نمایشگر LED

مهمترین فاکتورهای موثر در کیفیت تصویر ایجاد شده در نمایشگر های LED شامل گام پیکسل ( pixel pitch ) ، سطح کنتراست ، نرخ تازه سازی ( Refresh Rate ) ، ایجاد رنگ سفید خالص ، تعادل در رنگ سفید و  گرمای رنگ ، درخشندگی ، فاصله دید بیننده از نمایشگر و زاویه دید می باشد. در صورتی که گام پیکسل زیاد باشد روش پیکسل مجازی در ایجاد تصویر نیز تاثیر گذار است . با توجه به کاربردهای مختلف، تمامی فاکتورهای گفته شده می تواند متفاوت باشد در نتجه آشنایی با این فاکتورها برای انتخاب نوع نمایشگر و تنظیمات تصویر بر اساس نوع کاربرد بسیار اهمیت دارد.

در این نوشته با اولین فاکتور که همان گام پیکسل در ماژول LED می باشد آشنا می شویم . برای آشنایی با سایر فاکتورها با ما همراه باشید.

  گام پیکسل ( Pixel Pitch ) :

گام در نمایشگر های LED بیانگر فاصله بین پیکسل ها بر حسب میلیمتر می باشد.

این استاندارد برای تعیین ویژگی ها و کارایی نمایشگر های LED بزرگ به کار می رود. همچنین گام در میزان فاصله دید از صفحه نمایشگر LED تعیین کننده می باشد.

هر چقدر گام پیکسل کمتر باشد:

  • حداقل فاصله دید مناسب کمتر می شود
  • تعداد LED های موجود در یک متر مربع افزایش می یابد که در نتیجه هزینه نمایشگر افزایش می یابد.
  • وضوح تصویر( رزولیشن ) افزایش می یابد و در نتیجه کیفیت تصویر مشاهده شده افزایش می یابد.

یک نکته مهم در کاهش گام پیکسل این است که کاهش گام باعث افزایش چگالی LED به صورت نمایی می شود. به عنوان مثال اگر گام را به نصف کاهش دهیم چگالی LED 4 برابر می شود.

گام پیکسل هر ماژول LED را با نماد P (مخفف Pitch) و بر حسب میلیمتر نشان می دهند. به عنوان مثال یک ماژول با گام ۱۰ میلیمتر به صورت P10 نمایش داده می شود.

انواع ماژول های LED از نظر گام پیکسلی استاندارد در جدول زیر آورده شده است:

گام پیکسل استاندارد برای ماژول های مناسب برای محیط داخل
P2.5 P4 P5 P6 P7 P8 P10 P12
گام پیکسل استاندارد برای ماژول های مناسب برای محیط بیرون
P8 P10 P12 P14 P16 P20 P25

کمترین تعداد پیکسل مورد نیاز برای نمایش یک تصویر

برای نمایش یک تصویر با کیفیت معمولی بر روی یک نمایشگر می بایستی حداقل ۴۳،۰۰۰   پیکسل وجود داشته باشد و برای نمایش یک تصویر با کیفیت بالا (HD: High definition) این مقدار نباید کمتر از ۶۰،۰۰۰ پیکسل باشد. حال اگر اندازه نمایشگر بزرگ شود این تعداد نیز افزایش پیدا می کند تا جایی که دیگر نیاز به افزایش تعداد پیکسل وجود ندارد و می توان هر پیکسل را ترکیبی از چند پیکسل در نظر گرفت که در نتیجه این چند پیکسل با هم معادل یک پیکسل واحد خواهند بود و از آنجایی که وقتی نمایشگر بسیار بزرگ می شود فاصله بیننده هم از نمایشگر بیشتر می شود، بیننده نیز تجمع پیکسل ها را به صورت تکی می بیند.

توسط | ۱۳۹۶/۷/۹ ۱۴:۵۰:۲۹ ۱۳۹۶/۰۷/۰۵|پارامترهای کیفیت تصویر دسته بندی ها|برچسب ها: , |

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه

هجده − دو =