Loading...

میز تغییر شکل دهنده : رونمایی از ابزارهای هوشمند تعاملی مبتنی بر فناوری تغییر شکل در همایش تد

//میز تغییر شکل دهنده : رونمایی از ابزارهای هوشمند تعاملی مبتنی بر فناوری تغییر شکل در همایش تد

میز تغییر شکل دهند شیوه تعامل شما را در محیط کار عوض می کند

دنیایی را تصور کنید که تعامل با رایانه از صفحه کلید و موس فراتر برود . ماشین هایی را در نظر بگیرید که به کمک فناوری تغییر شکل ( Shape-shifting tech ) ، اطلاعات را به زیر انگشتان شما می آورند. در آینده با کمک فناوری شکل ، شاهد نسل جدید میز تغییر شکل دهنده هستیم که شیوه کار و تعامل شما با محیط را دگرگون خواهد کرد.

ویدئویی که در ادامه می بینید، از همایش تد ( Ted Talk )  است. در این قسمت شاهد رونمایی از ابزارهای هوشمند مبتنی بر فناوری تغییر شکل هستیم. مانند: میز تغییر شکل دهنده ، تلفنی که به دستبند تبدیل می شود ، یک کنترلر بازی تبدیل شونده  و … .

مجری برنامه ، شان فُرومر ( Sean Follmer ) محقق و طراح ابزارهای تعامل انسان و رایانه است. او استادیار مهندسی مکانیک در دانشگاه استنفورد است. او پروژه های متعددی را در زمینه تعامل انسان و رایانه و رباتیک هدایت کرده است. در این برنامه، فُرومر از آخرین دستاوردهایش بر پایه فناوری تغییر شکل رونمایی می کند. در انتهای برنامه او از میز تغییر شکل دهنده هوشمندی رونمایی می کند که قابلیت های شگفت انگیزش همه را متعجب خواهد کرد.

بیشتر بدانیم : ترافیک هوشمند بدون راننده >>

بیشتر بدانیم : آزمایشگاه مجازی لبستر >>

مقدمه شان فُرومر در مورد ایده طراحی فناوری تغییر شکل

انسان با ابزار تکامل یافته است. نیاکان ما نیم میلیون سال پیش این تبرهای دستی را که بسیار خوش دست بود ساختند. اما در طول سالها ، ابزارها بیشتر و بیشتر تخصصی شدند. این ابزارهای تخصصی مهارت دست را به کار می گیرند تا با دقت خیلی بیشتری کار را انجام دهیم.

با پیشرفته تر شدن ابزار ، نیاز به دانش و مهارت پیشرفته برای کنترل این ابزار لازم است. به این ترتیب طراحان در خلق رابط های هوشمند و تغییر شکل دهنده خبره شدند. رابط هایی که اجازه می دهند همزمان با تنظیم چند پارامتر قادر باشیم کارهای مختلفی را انجام دهیم. مانند عکس گرفتن و تغییر فوکوس و روزنه آن.

رایانه ها به طور اساسی شیوه تفکر ما در مورد ابزار تغییر داده اند. به این دلیل که ماهیت محاسبات پویا است. پس ما به رابط هایی نیاز داریم که بتوانند این مهارت های با ارزش را از ما دریافت کنند. رابط هایی که بتوانند به صورت فیزیکی با ما هماهنگ و منطبق شوند. این درست همان کاری است که من در آزمایشگاه رسانه ای MIT و استنفورد انجام داده ام.

کاربردهای فناوری تغییر شکل ( Shape-shifting tech )

شان فُرومر ادامه می دهد : فناوری تغییر شکل ( Shape-shifting tech ) را بنیان نهادیم و آن را تبدیل به رایانه ای کردیم که قادر است شیوه تعامل انسان را با اطلاعات تغییر دهد. با این رایانه می توان به صورت فیزیکی کار کرد. می توان اطلاعات سه بعدی را به شکل فیزیکی به تصویر کشید و آن را لمس کرد.

به وسیله فناوری تغییر شکل می توان با حرکت دادن دستها ، به دستکاری کاری کردن مستقیم یک پیکره دیجیتالی پرداخت و سازه های دیجیتالی را شکل داد. با فناوری تغییرشکل، عناصر برقراری ارتباط می توانند از سطح برخیزند و به دلخواه ما تغییر کنند.

من معتقدم این کار بنیاگذار روشی نو است که می توان با آن از راه اطلاعات را وارد دنیای فیزیکی کرد و با آن به تعامل پرداخت.

فناوری تغییر شکل ( Shape-shifting tech ) در معماری شهری

شان فُرومر این گونه توضیح می دهد : معمولا طراحان شهری و معاران مدل های فیزیکی از شهرها و ساختمان ها می سازند تا شهر و نوع ساختار و بافت و سازه ها را بهتر متوجه شوند. ما در آزمایشگاه رسانه رابط کاربری بر پایه فناوری تغییر شکل را وارد معماری کردیم تا به طراحان شهری اجازه طراحی کردن و دیدن نمای کل شهر را بدهیم.

مدلهای ساخته شده با فناوری تغییر شکل این قابلیت را دارند که بتوان دورش قدم زد. این مدلها پویا و فیزیکی هستند و می توان به صورت مستقیم با آن تعامل کرد ، از نماهای مختلف به بررسی مدل پرداخت و جمعیت شهری و اطلاعات ترافیکی را مورد بررسی قرار داد.

فناوری تغییر شکل ( Shape-shifting tech ) در شیوه تعامل از راه دور افراد

نمایشگرهای مبتنی بر فناوری تغییر شکل می توانند تحول و تغییری واقعی در روش همکاری از راه دور افراد ایجاد کنند. می توان اشیا را از راه دور تغییر شکل داد و کنترل کرد. این کار بسیار سختی است وقتی که از ابزار ارتباطی مثل اسکایپ در ارتباط از راه دور استفاده می کنید. با استفاده از این فناوری، می توان به صفحه نمایش نفوذ کرد و اشیا را ازراه دور مدیریت کرد.

با این روش علاوه بر لمس واقعی اشیا می توان ابزار و اشیا موجود را هم وارد صفحه نمایش کرد. این اشیا از یک سو دریافت خواهند شد و به جهتی دیگر فرستاده می شوند. می توان توپ را از یک سمت حرکت داد و در سمت دیگر نیز حرکت کند. این کار با دریافت دستور کاربر از راه دور به وسیله یک دوربین حسگر عمیق شبیه کینکت مایکروسافت ( Microsoft Kinect ) انجام می شود.

فناوری تغییر شکل ( Shape-shifting tech ) در گوشی های هوشمند

امروزه گوشی های هوشمند همانند رایانه برای کارهای متنوعی طراحی شده اند. مانند : صحبت کردن ، وبگردی ، بازی ، عکس گرفتن ، تعامل و چت در محیط مجازی ، ارسال پیام و … . هدف ما این بود که چگونه می توان بعضی از کارهای انجام شده با تلفن همراه را منطبق با فناوری تغییر شکل انجام داد.

شان فُرومر ادامه می دهد : برای دست یافتن به چنین هدفی ، ما شروع به طراحی یک نمایشگر لمسی کردیم که به وسیله محرک های خطی می تواند تغییر شکل دهد. این محرک ها بسیار قوی تر از ویبره برای تلفن همراه عمل می کنند . بنابراین هر جایی که باشید حضور این تلفن هوشمند را حس می کنید. حتی اگر گوشی را در جیبتان بگذارید متوجه حضورش می شوید.

دکمه های تعبیه شده در کنار این گوشی هوشمند به شما اجازه تعامل واقعی را می دهند. می توان به وسیله این دکمه ها بازی کرد. نکته قابل توجه این است که شما قادر هستید ساختار دکمه ها را نیز به دلخواه خود تغییر دهید.

تلفنی که دستبند می شود به کمک فناوری تغییر شکل

شان فُرومر این گونه ادامه می دهد : ما به فکر راه های جدید برای خلق ابزارهای جدیدتر بودیم. این بار از محرک های پِنوماتیک (  pneumatic actuation ) استفاده کردیم.  پِنوماتیک نوعی فناوری است که به مطالعه و به‌کارگیری گازهای فشرده برای ایجاد نیروی مکانیکی می‌پردازد.

ابزاری که این بار اختراع کردیم یک نوع تلفن تبدیل شونده بود که قادر است به دستبند تبدیل شود. برای ساخت این تلفن تبدیل شونده از سرور و موتور تبدیل شونده کمک گرفتیم. نمونه اولیه را در آزمایشگاه رسانه با رزولوشن بالا تولید کردیم و از نتیجه کار بسیار راضی بودیم.

از این تکنولوژی در پروژه های بعدی برای ساخت یک کنترل تغییر شکل دهنده بازی استفاده کردیم. کنترلی که کاربر می تواند به هر شکلی که دوست داشت تغییرش دهد.

بیشتر بدانیم : نمایشگر انعطاف پذیر ؛ این نمایشگر دستبند دیجیتال شما می شود >>

میز تغییر شکل دهنده با فناوری تغییر شکل

ما برای هفته طراحی میلان اقدام به طراحی میز تغییر شکل دهنده هوشمند و یا به اختصار ” تبدیل شونده ” کردیم. این میز تبدیل شونده ، در اصل نوعی نمایشگر تعاملی بسیار بزرگ می باشد که می توان به وسیله آن اشیا فیزیکی را روی سطح جا به جا کرد. این میز تغییر شکل دهنده به شما برداشتن کلیدتان را یادآوری می کند.

با میز تغییر شکل دهنده ، شاهد نوع جدید تعامل هستید. این میز هوشمند قادر است هماهنگ با سیستم کاری شما تغییر شکل دهد. میز تغییر شکل دهنده قادر است متناسب با ابزار مورد نیاز شما و همچنین وسایل جدید کاری شما تغییر شکل دهد. همچینین میز تغییر شکل دهنده می تواند ابزار و اشیا مورد نیاز کارتان را برای شما بیاورد و در دسترس شما قرار دهد.

در اصل این میز تغییر شکل دهنده حاصل یک تداخل دیجیتالی است که Transform  نامیده می شود.

آینده با فناوری تغییر شکل

در آینده شیوه تعامل انسان با رایانه دچار تحولات بنیادی خواهد شد. ما به رایانه هایی نیاز داریم که بتوانند به صورت فیزکی با ما سازگار شوند. رایانه هایی که بتوانند مهارت دستان ما را هماهنگ با قدرت تفکر ما هماهنگ کنند. به این وسیله بتوانیم اطلاعات فیزیکی کنیم.

فناوری تغییر شکل در آینده وارد محیط زیست خواهد شد و محیط زیست هوشمند، محیطی است که می تواند با ما به صورت فیزیکی سازگار شود.

برگرفته شده از وب سایت : TED

توسط | ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۱۲:۲۳:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴|تکنولوژی دسته بندی ها|برچسب ها: , |

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه

3 × 1 =