Loading...

میز لمسی آنوتومی ؛ تکنولوژی پیشرفته تشریح در محیط های آموزشی

/, دسته‌بندی نشده/میز لمسی آنوتومی ؛ تکنولوژی پیشرفته تشریح در محیط های آموزشی

میز لمسی آنوتومی ؛ میزی راهبردی در علم پزشکی و محیط های آموزشی

میز لمسی آنوتومی ، به عنوان یک میز لمسی راهبردی در علم پزشکی طرفداران خود را دارد. در این مقاله قصد داریم تا نحوه ی عملکرد میز لمسی آنوتومی و ویژگی های آن را برای طرفداران این تکنولوژی نوین شرح دهیم. علم پزشکی این روزها با تکنولوژی روز دنیا عجین شده است. کاربرد موثر میزهای لمسی آنوتومی ثابت شده است. در طی سنجش آزمون دانشجویان و دانش آموزانی که برای آموزش به آنها از میزهای آنوتومی استفاده شده است، پیشرفت چشمگیری دیده می شود.

به طور کلی این روزها میزهای لمسی  پرکاربرد ترین تکنولوژی روز دنیا محسوب می شوند. طراحی این میزها به گونه ای است که افراد در حالت نشسته و راحت بتوانند با این دستگاه کار کنند. و برای کسانی که این میز ها را در حالت ایستاده نیاز دارند استند های لمسی ایجاد شده است. این وسیله بسیار مناسب، کارآمد و جذاب برای استفاده در اتاق جلسات، سازمان های دولتی، اداره ها، اتاق مدیریت و رستوران ها می باشد. چون این میزها قابلیت پرزنت دارند، گاهی به میز لمسی پرزنت مشهور هستند. اما در ادامه به کاربرد ویژه ی این میزها خواهیم پرداخت.

بیشتر بدانیم: تشخیص بیماری با هوش مصنوعی>>

بیشتر بدانیم: درک احساس با هوش مصنوعی>>

میز آنوتومی و ویژگی ها و کاربرد هایش در علم پزشکی

علم پزشکی از تکنولوژی روز دور نمانده است. و گام به گام با ابداعات جدید همراه شده است. میزهای لمسی آنوتومی به عنوان یک راهکار اساسی برای تخصص تشریح در عرصه آموزش ، وارد عمل شده اند. همان طور که می دانید کالبد شکافی روشی سنتی برای یادگیری آنوتومی بدن انسان است. درست است این روش آموزش برای دانشجویان رشته های پزشکی یک تجربه است. اما برای مراکز آموزشی این روش با بسیاری از مشکلات روبرو است. از طرف دیگر نگهداری نمونه تشریح بسیار پر هزینه است. در ضمن بوی بد  و مواد شیمیایی هم از عوامل مهم و حتی آزار دهنده محسوب می شود. میزهای لمسی تمام این مشکلات را هموار کرده و به دانشجویان فرصت تشریح از نزدیک و به مراکز آموزشی مدیریت هزینه را داده است.

بیشتر بدانیم: آینه مجازی دندانپزشکی>>

بیشتر بدانیم:تکنولوژی چیکو>>

میز لمسی آنوتومی - میز لمسی - میز تشریح - علم پزشکی

میز لمسی آنوتومی جهت آموزش به دانشجویان و دانش آموزان

جک چوی از ابداع خود و گروهش می گوید

“جک چوی” مدیر پروژه ی میز تشریح از اختراع خود و گروه اش می گوید. آنها طی بررسی هایی که انجام دادند، متوجه شده اند که بیشتر کلاسهای درس آکادمیک، جسدی برای کالبد شکافی در آزمایشگاه ندارند. این موضوع فقط به خاطر هزینه های آن نیست بلکه شاید بسته به اینکه شما در کجا هستید، جسد کالبد شکافی به آسانی قابل دسترس نباشد.  برای این منظور او با همکاری دکتر براون در دانشگاه استنفورد یک میز مجازی کالبدشکافی ایجاد می کنند.

چوی، میز لمسی خودشان را میز آنوتومی می گوید. با این میز آنوتومی دانشجویان می توانند کالبدشکافی را بدون جسد واقعی یک انسان تجربه کنند. مهم ترین چیز در این میز، شکل و فرم میز است. این میز بصورت لمسی کار می کند، درست مثل روشی که در ازمایشگاه کالبد شکافی انجام می شود. و یا بیشتر از آن درست مثل روشی که جراح در اتاق عمل روی مریض انجام می دهد. در این روش دانشجویان قادر به انجام کارها بصورت متقابل هستید. بدن مجازی روی این میزهای آنوتومی هم اندازه بدن انسان می باشد.

بنابراین این دقیقا راهیست که دانشجویان میتوانند آنوتومی واقعی را ببینید. برای تعامل با این میز و حرکت دادن بدن به جهات مختلف به هیچ وسیله تخصصی نیاز نیست. فقط با انگشت خود می توان با بدن مجازی کار کرد.  به راحتی با ابزار های نرم افزاری که روی میز تعبیه شده است بدن را برش داد و یا برش را به حالت اولیه باز گرداند.

یکی از ویژگی های این میز آن است که به راحتی می توان اندام برش خورده را بزرگنمایی کرد. دیگر ویژگی میز لمسی به خاطر دیجیتالی و مجازی بودن آن است، که می توان کالبد شکافی معکوس را انجام داد. منظور از کالبد شکافی معکوس این است که ابتدا با اسکلت بدن شروع کنیم. بعد به از آن اندام داخلی ، ماهیچه ها، تاندنها و … را اضافه کنیم. در ضمن این میز قابلیت این را دارد که تصاویری از بدن به صورت عکس هایی که با اشعه ی ایکس گرفته می شود را نشان دهد.

بیشتر بدانیم:شهر هوشمند سامسونگ>>

بیشتر بدانیم: هولولنز مایکروسافت>>

میز لمسی آنوتومی - میز لمسی - میز تشریح - علم پزشکی

میز لمسی آنوتومی قادر به چرخش ، بزرگنمایی و نمایش تصویر با اشعه ایکس است

انعطاف پذیری بالای میز آنوتومی

در توضیحات تکنیلی این تکنولوژی باید گفت که، میز لمسی آنوتومی قادر است جنسیت فرد تشریح شونده را تغییر دهد و محدودیت در انجام عملیات تشریح در یک جلسه کلاسی وجود ندارد. همه ی این ویژگی ها انعطاف پذیری بالای این میز و قابلیت های آن را نشان می دهد. ضمنا میز آنوتومی قادر به نمایش ۴ مورد آنوتومی اصلی، ۲۰ مورد آنوتومی منطقه ای و ۱۰۰۰ نمونه پاتولوژیکی با رزولوشن بالا است.

باید گفت که هزاران ساختار دقیق از تصاویر عکاسی شده، با کیفیت بالا دسته بندی می شوند، تا آنوتومی واقعی به صورت سه بعدی را ارائه دهند. در هر تصویر قسمت های مختلف به صورت دقیق بررسی می شود تا تصویری صحیح از هر قسمت بدن در اختیار سیستم قرار گیرد. با هر برش قسمت برش خورده دارای اطلاعات دقیق و کاملی است که همه را در اختیار کاربر قرار می دهد. نکته جالب توجه این است که جزئیات دقیقا مشابه نمونه واقعی تشریح است.

آینده ابداعات تکنولوژی و هم گامی با پیشرفت علم پزشکی

فناوری پزشکی این سالها شاهد پیشرفت های گسترده‌ای بوده است و امروزه ربات ها، الگوریتم های هوش مصنوعی و پهپادهای دارو رسان  و میزهای لمسی آنوتومی راه خود را به حوزه بهداشت و درمان نیز باز کرده اند. امید است که در آینده بسیار نزدیک ابداعات جدید تکنولوژی باز هم به کمک علم پزشکی بیاید. و مراکز درمانی و آموزشی با هزینه کمتر و دانشجویان و دانش آموزان با تجربه های ملموس تر وارد دنیای پزشکی شوند. با توجه به توسعه سخت افزارهای قدرتمند، کامپیوترهای کوانتومی، پردازش ابری و ارتقای سریع هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی احتمالا در آینده نزدیک شاهد دستاوردهایی در فناوری پزشکی خواهیم بود که هرگز رویای آنها را هم نمی دیدیم.

این دقیقا راهیست که دانشجویان میتوانند آنوتومی واقعی را ببینید.

برگرفته از وب سایت: TED 

 

توسط | ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ ۱۲:۵۴:۲۰ ۱۳۹۸/۰۴/۲۴|تکنولوژی, دسته‌بندی نشده دسته بندی ها|برچسب ها: , |

در باره نویسنده :

مهندس کامپیوتر ، گرایش نرم افزار - علاقمند به هوش مصنوعی و اخبار تکنولوژی

ثبت ديدگاه

8 − 5 =