Loading...

نانو تکنولوژی ؛ فناوری نوین با تاثیر گذاری بر تمام جوانب زندگی بشر و دنیا

//نانو تکنولوژی ؛ فناوری نوین با تاثیر گذاری بر تمام جوانب زندگی بشر و دنیا

نانو تکنولوژی ؛ فناوری نوین با تاثیر گذاری بر تمام جوانب زندگی بشر و دنیا

نانو تکنولوژی ، فناوری نوین است که تاثیر آن بر تمام جوانب زندگی بشر و دنیای اطرافآن مشهود است. به تعبیر دقیق تر ” نانو تکنولوژی بخشی از آینده بشر نیست بلکه همه آینده اوست.” فناوری نوین نانو تکنولوژی بخشی از علم و تکنولوژی است که کوچکترین ارقام با معنی در محدوده ی۰.۱ تا ۱۰۰ nm در آن نقش اساسی ایفا می کنند . با توجه به این تعریف در واقع نانو تکنولوژی توصیف همه جانبه ی فعالیت ها و تلاش هایی است که با دست بردن در اساسی ترین فرم ماده (اتم ها) باعث می شود تا به خواص خارق العاده ای از ماده دست یابیم. چرا که اگر مواد به کوچکترین ابعادشان (اتم ها یا مولکول ها) شکسته شوند، می توانیم خصوصیات بنیادییشان را تغییر داده و به ماده ای تبدیل کنیم که در حالت عادی تهیه و تولید آن به هیچ عنوان امکان پذیر نیست .

در ادامه به جایگاه و نحوه عملکرد این نانو تکنولوژی خواهیم پرداخت و کاربرد های آن را در دنیا و آینده بشر واضح تر بیان خواهیم نمود.

جایگاه علم نانو تکنولوژی در دنیای امروز بعنوان فناوری نوین

نانو تکنولوژی مربوط به مشاهده و کنترل اتم ها و مولکولهای منفرد است. همه چیز در کره زمین از اتم ها تشکیل شده اند . اما اتم ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. حدودا ۳۰ سال است که میکروسکوپ هایی برای مشاهد اشیا با اندازه های نانو اختراع شده است. از آن زمان تاکنون عصر نانو تکنولوژی پا به عرصه ی زندگی گذاشته است. استفاده از این فناوری در کلیه علوم پزشکی، پتروشیمی، علوم مواد، صنایع دفاعی، الکترونیک، کامپیوترهای کوانتومی و غیره باعث شده که تحقیقات در زمینه نانو به ­عنوان یک چالش اصلی علمی و صنعتی پیش روی جهانیان باشد.

افراد زیادی در زمینه نانو اختراعات بسیاری داشته اند. در ادامه به اختراعات در زمینه نانو تکنولوژی و یافته های مارک شاو و همکارانش می پردازینم.

بیشتر بدانیم: تکنولوژی ردیابی چشم در ویندوز ۱۰ >> 

بیشتر بدانیم : لنز چشمی واقعیت مجازی سامسونگ با قابلیت ضبط تصاویر >>

ضد آب کردن وسایل با نانو تکنولوژی

مارک شاو از نانو تکنولوژی و کاربرد آن در ضد آب کردن وسایل می گوید. وی بیان می کند که: من این جا هستم تا به شما نشان بدهم چیزی که نمی توانید ببینید تا چه حد می تواند جذاب باشد. شما به زودی تکنولوژی جدید، در دسترس و جالبی را خواهید دید که ما را وادار می کند در مورد ضد آب کردن وسایل خود تجدید نظر کنیم .

وی در کنفرانس تد یک بلوک سیمانی به همراه دارد که نیمی از آن را با اسپری نانو ذرات عایق کرده است که این اسپری را تقریباً می توان برای هر ماده ای استفاده کرد . این اسپری زمانی که بر روی محل مورد نظر پاشیده می شود، محل مورد نظر را بسیار خشک می کند . وقتی آن را به هر ماده ای اسپری کنید، به یک سپر ابر آب گریز تبدیل می شود. به طور مثال شاو یک بلوک سیمانی متخلخل بدون پوشش که آب را جذب می کند را در کنار بلوک سیمانی با پوشش نانو که غیر متخلخل است قرار داده و میزان جذب آب را در هر دو بلوک نمایش می دهد.

بیشتر بدانیم : ارتباط فاصله دید بیننده از نمایشگر با گام پیکسل >>

بیشتر بدانیم: آشنایی با سایر فاکتورهای موثر در کیفیت تصویر پخش شده >>

نانو تکنولوژی فناوری نوین است که تمام آینده بشر تحت شعاع قرار داده است

نانو تکنولوژی – فناوری نوین – اَبَر آب گریزی – اتم – مولکول – اسپری نانو

اَبَر آب گریزی

اَبَر آب گریزی بستگی به رفتار قطره ی آب بر روی یک سطح دارد. هر چه گرد تر باشد، سطح بیشتر آب گریز است . بر روی یک ماشین تازه پولیش شده، ملکول های آب در زاویه ای حدود ۹۰ درجه قرار می گیرند. بر روی محافظ شیشه ی ماشین این زاویه در حدود ۱۱۰ درجه است. اما چیزی که که در آزمایش شاو وجود دارد زاویه ای بین ۱۶۰ تا ۱۷۵ درجه است .طبق تعریف او هر زاویه ای بالاتر از ۱۵۰ درجه، ابر آب گریز است. در یک آزمایش دیگر، او یک جفت دستکش می پوشد، که یکی از لنگه های آن با نانو ذرات پوشش داده شده است. سپس دستان خود را در ظرف آبی فرو می کند. بعد از خارج کردن دستها از ظرف آب، دستکش آغشته به ذرات نانو به هیچ عنوان خیس نمی شود.

وقتی شما نانو تکنولوژی و علم آن را دارید، می توانید اتم ها و ملکول ها را ببینید و آن ها را در راستای منافع خودتان کنترل کنید. در علم نانو از ذرات بسیار کوچک حرف می زنیم. اندازه ی ذرات در نانو تکنولوژی در حد نانومتر است (یک نانومتر ، یک میلیاردم متر است). به عنوان مثال برای مقایسه، اگر شخصی یک نانو ذره داشته باشید که به ضخامت یک نانومتر باشد و یک ردیف از آن به تعداد ۵۰,۰۰۰ عدد را در کنار هم بگذارید، تازه به اندازه ی قطر یک موی انسان خواهند شد. این ذرات خیلی ریز، اما بسیار پرکاربرد هستند. البته این ذرات تنها با آب سر و کار ندارند. مواد پایه-آبی بسیاری مانند بتن، رنگ پایه-آبی، گل و همین طور نفت پالایش شده وجود دارند.

شاو در آزمایش سوم خود به سراغ  یک تکه شیشه می روید که دور آن را با نانو ذرات پوشش داده است و وسط شیشه به اندازه یک مربع کوچک بدون پوشش نانو است. او می خواهد آب سبز رنگی را در وسط این شیشه بریزد. اما وقتی که این مایع به بخش پوشش داده شده می رسد، در آن جا متوقف می شود و حتی نمی توانم مایع را وادار به ترک این قسمت بکنم. این همان آب گریزی است.

بیشتر بدانیم: ماهیچه مصنوعی>>

بیشتر بدانیم: تشخیص بیماری با هوش مصنوعی>>

نانو تکنولوژی فناوری نوین است که تمام آینده بشر تحت شعاع قرار داده است

نانو تکنولوژی – فناوری نوین – اَبَر آب گریزی – اتم – مولکول – اسپری نانو

عملکرد اسپری نانو

سطحی که با اسپری نانو پوشش داده شده است در حقیقت از نانو ذراتی پر شده است که سطح زبر و ناصافی را تشکیل داده اند. شاید تصور کنید این سطح صاف است، اما در اصل نیست. این سطح میلیارد ها فضای متخلخل دارد و در این فضا ها، نانوذراتی هستند، که ملکول های هوا را به خود جذب کرده اند و سطح را با هوا می پوشانند. چتری از هوا سراسر این سطح را پوشانده است. این لایه ی هوا چیزی است که آب، گل و هر چیز دیگری با آن برخورد می کند و در نتیجه همه ی آنها از روی سطح، سر می خورند و می روند. بنابراین اگر پارویی را درون آب  قرار دهیم، می توانیم ببینیم که یک لایه ی درخشان نقره ای رنگ در اطراف آن تشکیل شده است . این لایه ی درخشان نقره ای رنگ لایه ی هوایی است که از تماس آب با پارو محافظت می کند و آن را خشک نگه می دارد .

بیشتر بدانیم: درک احساس با هوش مصنوعی>>

بیشتر بدانیم: آب آلوده قابل نوشیدن>>

نانو تکنولوژی فناوری نوین است که تمام آینده بشر تحت شعاع قرار داده است

نانو تکنولوژی – فناوری نوین – اَبَر آب گریزی – اتم – مولکول – اسپری نانو

کاربرد نانو تکنولوژی

کاربرد نانو تکنولوژی در کل می تواند در هر زمینه ای که به ضد ترشوندگی یک سطح نیاز داریم، به کار رود. بارها نیاز به وجود چنین خاصیتی در مواد را در دنیای امروز دیده ایم. کاربرد این تکنولوژی می تواند ضد یخ زدگی باشد، زیرا اگر آب نداشته باشیم، یخی هم در کار نخواهد بود. کاربرد آن می تواند ضد خوردگی باشد. اگر آب نباشد، خوردگی هم وجود ندارد. می تواند به عنوان آنتی باکتریال استفاده شود. بدون آب، باکتری ها زنده نمی مانند. حتی این کاربرد می تواند در زمینه هایی که نیاز به خود تمیز شوندگی است، وجود داشته باشد.

تصور کردن اینکه، چطور چیزی مانند نانو تکنولوژی می تواند به دگرگون کردن شغل ما کمک کند، بسیار هیجان انگیز است.

برگرفته از وب سایت: TED

 

توسط | ۱۳۹۹/۸/۲۴ ۱۰:۴۸:۴۷ ۱۳۹۹/۰۴/۱۴|نانو تکنولوژی دسته بندی ها|برچسب ها: , |

در باره نویسنده :

مهندس کامپیوتر ، گرایش نرم افزار - علاقمند به هوش مصنوعی و اخبار تکنولوژی

ثبت ديدگاه

هجده + 8 =