Loading...

روبات کاوشگر ؛ کمک به اکتشاف اعماق دریا و دسترسی بشر به گوشه ای از واقعیت خلقت

/, دسته‌بندی نشده, رباتیک/روبات کاوشگر ؛ کمک به اکتشاف اعماق دریا و دسترسی بشر به گوشه ای از واقعیت خلقت

روبات کاوشگر ؛ تحولی عظیم در صنایع و علوم دریایی و انقلابی در دنیای روباتیک

روبات کاوشگر زیر دریا ، امروزه کاربردهای زیادی در صنایع و علوم دریایی و بویژه در اکتشافات دریایی دارد. محققان اروپایی می خواهند با طراحی این روبات کاوشگر در اکتشافات دریایی تحول بزرگی ایجاد کنند. انقلاب روباتیک با روبات های هوشمند چند منظوره در راه است. از خودرو بدون راننده تا روبات کاوشگر که به اعماق دریاها می رود تا انسان را با گوشه ای  از واقعیت های خلقت آشنا کنند. روبات کاوشگر دریا را شرکت های مختلفی ساخته اند. در این کنفرانس قرار است یکی از آنها معرفی گردد.

بیشتر بدانیم: روباتیک نرم >>

عملکرد روبات کاوشگر زیر دریا گروه آقای لانگ

در ابتدای کار ویدئویی تماشا می کنید که در آزمایشگاه زیر دریایی “آکواریس” در شش و نیم کیلومتری ساحل “کی لارگو”، در عمق ۱۸ متری سطح زمین ضبط شده است. “ناسا” از این محیط وسیع برای آموزش دادن به فضانورد‌ها و غواص‌ها استفاده می کند. تمام این فیلم توسط ROV ، روبات کاوشگر ، که توسط آقای دیوید لانگ و گروه همراهش ساخته شده، گرفته شده است.

آقای لانگ درباره روبات کاوشگر ساخته خود می گوید : ” ROV مخفف دستگاه قابل کنترل از راه دور (Remote Operated Vehicle) است، که در مورد روبات کاوشگر ما به این معناست که روبات کوچکمان به طور زنده تصاویری را که دریافت می کند از طریق سیم بسیار نازک به کامپیوتری که روی سطح آب است می فرستد. منبع- باز بودنِ آن به این معناست که ما تمام فایل‌های طرح و همه ی کد‌هایمان را به صورت آنلاین منتشر کرده و به اشتراک می گذاریم و به همه اجازه می دهیم که آن را اصلاح کنند، بهبود ببخشند یا تغییر دهند. این روبات غالباً با قطعات آماده ی موجود در بازار ساخته شده، و حدوداً ۱٫۰۰۰ برابر ارزان‌تر از ROV‌ هایی است که جیمز کامرون برای جست و جوی تایتانیک استفاده کرده است. بنابراین ROV روبات جدیدی نیست. سال‌هاست که این روبات ها تولید می شوند. دانشمندان از ROV‌ها برای اکتشاف در اقیانوس‌ها استفاده می کنند. شرکت‌های نفتی و گازی از آن‌ها برای اکتشاف و ساخت و ساز استفاده می کنند. آن چه که ما ساخته ایم منحصر به فرد نیست. این که ما چگونه آن را ساخته ایم واقعاً منحصر به فرد است. “

روبات کاوشگر ، راز جهان زیر دریاها را برای همگان آشکار می کند.

روبات کاوشگر – ROV – علوم دریایی – اکتشاف – انجمن کاشفین اقیانوس DIY – آکواریس – جیمز کامرون – کیک استارتِر – open-source

بیشتر بدانیم : لای فای >>

بیشتر بدانیم : درمان سرطان >>

داستان ساخت ROV  گروه لانگ

شروع به کار ساخت روبات کاوشگر آقای لانگ داستان جالبی دارد. آقای لانگ و دوستش اِریک تصمیم می گیرند تا غار زیر دریایی را در دامنه کوه “سییِراس” جست و جو کنند. آنها داستان طلاهای گمشده در یک سرقت مربوط به دوران تَب طلا را شنیده بودند و می خواستند به آنجا بروند. اما متأسفانه، آنها هیچ پول و تجهیزاتی برای انجام این کار نداشتند. اِریک ایده‌ی اولیه ای برای طراحی یک روبات داشت. اما آنها تمام قطعات سازنده‌ی آن را در اختیار نداشتند. بنابراین کاری کردند که هر کسی جای آنها بود انجام می داد. آنها در اینترنت درخواست کمک کردند. آنها وب سایتی را راه اندازی کردند، به نام openROV.com، و هدف و برنامه هایشان را به اشتراک گذاشتند. در چند ماه اول، فقط این دو دوست با هم در فروم‌ها صحبت می کردند. اما آنها خیلی زود پیام هایی از سازندگان و کسانی که این کار را به صورت تفریحی انجام می دادند و سپس از مهندسان اقیانوس حرفه ای دریافت کردند که پیشنهاد هایی در مورد این که باید چه کار کنند، داشتند. آنها به کار بر روی روبات خود ادامه دادند. چیزهای زیادی یاد می گرفتند. دائم نمونه سازی می کردند. نهایتاً، تصمیم گرفتند به غار مورد نظر بروند.

روبات کاوشگر ، راز جهان زیر دریاها را برای همگان آشکار می کند.

روبات کاوشگر – ROV – علوم دریایی – اکتشاف – انجمن کاشفین اقیانوس DIY – آکواریس – جیمز کامرون – کیک استارتِر – open-source

در آن زمان، سفر کوچک آنها داستان پیچیده ای شد و در نیویورک تایمز به چاپ رسید. آنها با ابراز علاقمندی از طرف افرادی احاطه شده بودند که به یک مجموعه نیاز داشتند تا بتوانند خودشان این ROV را بسازند.

بنابراین آنها تصمیم گرفتند این پروژه را در سایت “کیک استارتِر” بگذارند (سایت مخصوص درخواست کمک های مردمی برای پروژه های هنری و غیره). وقتی این کار را انجام دادند، در عرض دو ساعت سرمایه ی مورد نیاز خود را به دست آوردند و پول لازم برای ساختن این روبات فراهم شده بود. اما باید یاد می گرفتند چگونه آن را بسازند. منظورم این است که، آنها می بایست ساخت وسایل این روبات را می آموختند. آنها فعالیت خود را دریک گاراژ خانگی آغاز کرده بودند واکنون این گاراژ برای ادامه تحقیقات و ساخت روباتش به اندازه کافی بزرگ نبود. بعد از تغییر محل آنها شروع به ساخت تمام لوازم کردند و روبات خود را ساختند.

روبات کاوشگر ، راز جهان زیر دریاها را برای همگان آشکار می کند.

روبات کاوشگر – ROV – علوم دریایی – اکتشاف – انجمن کاشفین اقیانوس DIY – آکواریس – جیمز کامرون – کیک استارتِر – open-source

بیشتر بدانیم : رمزنگاری >>

آینده پیش روی بشر با روبات های کاوشگر

آنها همچنان تمام طرح هایشان را به صورت آنلاین به اشتراک می گذاشتند، تا دیگران را تشویق کنند که خودشان این روبات ها را بسازند. آنها به کمک open-source بودن برنامه ی این روبات، شبکه ای تحقیقاتی برای پیشرفت این برنامه را به وجود آوردند و سریع تر از هر مورد مشابه تجاری دیگر، پیشرفت کردند. اما روبات واقعی تنها نیمی از داستان است. عامل اصلی، عامل دراز مدت، انجمن کاشفین اقیانوس DIY است که در سراسر جهان در حال تشکیل است. وقتی هزاران عدد از این روبات‌ها در دریاها گشت می زنند، چیزهای زیادی می توانیم کشف کنیم.

آقای لانگ و همکارش بعد از کاوش در غار زیر دریا، هیچ طلایی پیدا نکردند. اما آن چه که بدست آوردند بسیار باارزش‌تر از طلا بود. آن روزنه ای به آینده ی احتمالی اکتشاف در اقیانوس بود. این دقیقا چیزی است که دیگر محدود به جیمز کامرون ها در دنیا نخواهد بود، بلکه چیزی است که همه ی ما می توانیم در آن سهیم باشیم. آن دنیای زیر آب است که همه ی انسانها آن را با هم کشف می کنند.

روبات کاوشگر ، راز جهان زیر دریاها را برای همگان آشکار می کند.

برگرفته از سایت TED

توسط | ۱۴۰۰/۴/۲۹ ۶:۴۴:۵۰ ۱۴۰۰/۰۵/۰۱|تکنولوژی, دسته‌بندی نشده, رباتیک دسته بندی ها|برچسب ها: , , |

در باره نویسنده :

مهندس کامپیوتر ، گرایش نرم افزار - علاقمند به هوش مصنوعی و اخبار تکنولوژی

ثبت ديدگاه

16 − 9 =