پیکسل مجازی و پیکسل واقعی در نمایشگر LED و تاثیر آن در کیفیت تصویر نمایشگر LED

///پیکسل مجازی و پیکسل واقعی در نمایشگر LED و تاثیر آن در کیفیت تصویر نمایشگر LED

پیکسل مجازی یکی از فاکتورهای موثر در افزایش کیفیت تصویر پخش شده از نمایشگر LED :

تخصیص پیکسل های تصویر به پیکسل های  LED به صورت  مجازی در نمایشگر هایی که گام پیکسلی بالایی دارند می تواند در افزایش کیفیت تصویر پخش شده در نمایشگر LED موثر واقع شود . در زیر با پیکسل واقعی و پیکسل مجازی در یک ماژول و چگونگی افزایش کیفیت تصویر توسط این روش آشنا خواهید شد.

بیشتر بدانیم : ارتباط فاصله دید بیننده از نمایشگر و گام پیکسل >>

بیشتر بدانیم : نمایشگر انعطاف پذیر ؛ این نمایشگر دستبند دیجیتال شما می شود. >>

روش های تخصیص پیکسل های تصویری به پیکسل های LED  ( پیکسل واقعی و پیکسل مجازی )

در ساخت نمایشگر های LED و انتقال تصویر بر روی آن از دو روش ایجاد  “پیکسل مجازی ” و یا ” پیکسل واقعی ” برای نمایش هر یک از پیکسل های تصویری استفاده می شود.

زمانی که یک نمایشگر ابعاد بسیار بزرگ پیدا می کند و فاصله دید آن از بیننده زیاد باشد، استفاده از ماژول های با تراکم پیکسلی بالا دیگر توجیه اقتصادی پیدا نخواهد کرد و هزینه نمایشگر بسیار بالا خواهد رفت از این رو می توان از ماژول های با تراکم پیکسلی کمتر که در آن گام بین هر دو پیکسل هم جوار بیشتر است استفاده کرد ( به عنوان مثال ماژول های P20  یا P25 )  اما برای جبران کمبود تراکم پیکسلی، هر پیکسل تمام رنگی که در حالت عادی دارای سه LED قرمز، سبز و آبی است  یک LED قرمز اضافه دارد. این  LED قرمز اضافی این امکان را می دهد که  پیکسل  آن با پیکسل های هم جوار به صورت اشتراکی برای ایجاد اجزای تصویر مورد استفاده قرار گیرد و یک پیکسل مجازی بین دو پیکسل واقعی ایجاد شود. برای درک بهتر، تصویر زیر را مشاهده کنید:

پیکسل مجازی و پیکسل واقعی

پیکسل مجازی و واقعی

در نتیجه به صورت تئوری تعداد پیکسل ها در هر بعد(طول و عرض) ۲ برابر می شود که در نتیجه می توان انتظار داشت تراکم پیکسل ها به صورت مجازی ۴ برابر شود و در نتیجه کمبود پیکسل هایی که به علت افزایش گام بین هر دو پیکسل در یک سطح ثابت، کاهش پیدا کرده است جبران شود. از آنجایی که با افزایش فاصله دید بیننده از سطح نمایشگر چشم انسان قادر به تشخیص پیکسل مجازی از واقعی نمی باشد تصویر به نمایش گذاشته شده از کیفیت خوبی برخوردار خواهد بود و از طرفی هزینه تمام شده نمایشگر به شدت کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما اگر مکانی که نمایشگر در آنجا نصب می شود نسبت به بیننده  فاصله کمی داشته باشد استفاده از ماژول با تراکم پیکسلی کم و یا به عبارتی گام پیکسلی بالا به شدت باعث کاهش و افت کیفیت تصویر به نمایش گذاشته شده خواهد شد حتی اگر برای نمایش تصویر از روش پیکسل مجازی استفاده شود.

مطالب بیشتر : ارتباط فاصله دید بیننده از نمایشگر با گام پیکسل >>

مطالب بیشتر : آشنایی با سایر فاکتورهای موثر در کیفیت تصویر پخش شده >>

مطالب بیشتر : کنتراست صفحه نمایش و میزان درخشندگی LED دو فاکتور موثر در کیفیت تصویر >>

توسط | ۱۳۹۶/۹/۲۸ ۱۱:۴۳:۲۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳|پارامترهای کیفیت تصویر, نمایشگر ال ای دی دسته بندی ها|برچسب ها: , |

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه

سه + هفده =