Loading...

ربات هوشمند سرآشپز مولی ( Moley ) : چشیدن دستپخت سرآشپزهای حرفه ای با ربات مولی

/, رباتیک, سلامت/ربات هوشمند سرآشپز مولی ( Moley ) : چشیدن دستپخت سرآشپزهای حرفه ای با ربات مولی

آشپزخانه هوشمند با ربات سرآشپز مولی ( Moley )

زمانی که پس از یک روز کاری به خانه می رسید ، شاید انگیزه غذا درست کردن را نداشته باشید و به سراغ غذاهای آماده بروید که هیچ ارزش تغذیه ای ندارند. ظاهرا داشتن یک غذای خانگی به کیفیت رستوران های توماس کلر، گوردون رمزی و آلن دوکاس دیگر رویا نیست. ربات هوشمند سرآشپز مولی ، که اولین ربات کاملا هوشمند و یکپارچه آشپزخانه و رستوران است در سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهد شد و در اختیار سرآشپزها قرار گرفته خواهد شد. ربات هوشمند سر آشپز مولی می تواند دستیار شما در آشپزخانه باشد و یا حتی در غیاب شما ، به صورت حرفه ای آشپزی کند.

بیشتر بدانیم: ربات با احساس کازمو ؛ احساسات انسانی در کوچکترین ربات دنیا >>

شرکت سازنده ربات هوشمند سرآشپز مولی ( Moley )

به تازگی از یک آشپزخانه ‌ی هوشمند در نمایشگاه محصولات صنعتی Honover Messe آلمان رونمایی شد. کمپانی بریتانیایی سازنده‌ی این طرح، Moley Robotics، ادعا کرده است که ربات هوشمند سرآشپز مولی ، می‌تواند مانند یک سرآشپز حرفه ای آشپزی نماید. ربات هوشمند سرآشپز مولی  توسط کمپانی Shadow Robot طراحی شده. این کمپانی مسئول ساخت محصولاتی برای صنعت هسته‌ای ناسا می‌باشد.

بیشتر بدانیم : رستوران هوشمند >>

ساختار و روش کار ربات سرآشپز مولی ( Moley )

ربات هوشمند سر آشپز مولی شامل مجموعه‌ای از بازوهای کاملا مفصلی است. بازوهای مفصلی ربات سرآشپز مولی بخش اصلی و مهم آشپزخانه هوشمند مولی را تشکیل داده اند. شدو روباتیکس ادعا می‌کند که ربات سرآشپز مولی  با ۲۰ موتور، ۲۴ مفصل و ۱۲۹ حسگری که دارد، همانند دست انسان عمل می کند. در نمونه اولیه آشپزخانه هوشمند مولی ، بازوهای روباتیک در بالای گاز نصب شده است.

روش کار به این صورت است که ربات هوشمند سرآشپز مولی ابتدا حرکت های دست سر آشپز را به صورت سه بعدی شبیه سازی می کند . سپس به صورت بسیار دقیق حرکت های شبیه سازی شده را اجرا می کند. ربات سرآشپز مولی نه تنها می تواند ۱۰۰ دستور مختلف آشپزی را تهیه کند، بلکه در پایان کار آشپزخانه را تمیز می کند و ظرفهای مصرف شده را می شوید.

ربات سرآشپز مولی - Moley

ربات سرآشپز مولی – Moley

ربات هوشمند سرآشپز مولی ( Moley ) در مسابقه مستر شف  ( Master Chef )

نمونه اولیه ربات سرآشپز مولی توسط تیم آشپزی اندرسون آموزش دیده است. تیم آشپزی اندرسون برای معرفی این روبات در مسابقه آشپزی مستر شف شرکت کرد. آنها خورشت سبزیجات  و خرچنگ را برای آزمایش کردن توانایی‌های سیستم در نظر گرفتند . اندرسون اظهار کرد که این ربات قادر است انواع غذا را تنها با کمی امادگی به شیوه کاملا حرفه ای تهیه کند. تیم اندرسون یک استودیو را آماده کرد تا بتواند فرآیند آماده کردن غذا را به‌صورت سه‌ بعدی ضبط کند. در مرحله‌ی بعد تمام حرکات های دست سرآشپز با الگوریتم های مخصوص به  حرکات دیجیتالی تبدیل شد.

به وسیله این شبیه سازی ربات سرآشپز مولی همانند سرآشپزی که به او تعلیم داده رفتار می کند. شبیه به آشپز معروف رفتار می‌کند، حتی برای نشان دادن پایان کار ادای اوکی گفتن او را هم درمی‌آورد.

اندرسون در پایان مسابقه بیان کرد: “اگر راستش را بخواهید، من فکر نمی‌کردم که این کار ممکن باشد . من خورشت سبزیجات و خرچنگ را انتخاب کردم چون این غذاها برای یک سرآشپز انسان هم سخت است ، زیرا نیاز به تعادل ظریفی بین گوجه ،سبزیجات و ادویه است. از این جهت پختن این غذا کار سختی است، چه برسد به ربات. بعد از دیدن و چشیدن نتیجه‌ی کار، واقعاً شگفت‌زده شده‌ام. این آغاز یک اتفاق شگفت انگیز است. فرصتی برای درست کردن غذاهای بسیار خوشمزه با روش سرآشپزهای درجه یک و حرفه ای دنیا تا تمام انسان ها در سراسر دنیا این تجربه شگفت انگیز را حس کنند.

ربات هوشمند سرآشپز مولی - Moley robochef

ربات هوشمند سرآشپز مولی – Moley robochef

ساختار آشپزخانه هوشمند مولی ( Moley )

مارک الینیک مدیر عامل و موسس شرکت مولی رباتیک توضیح می دهد : ” شیوه و روش کار ربات هوشمند سرآشپز مولی ،  با تعیین تعداد قطعات، نوع غذا، محدودیت های غذایی، شمارش کالری، مواد اولیه مورد نظر، روش آشپزی، آشپز و غیره بستگی دارد.

آشپزخانه خانه هوشمند مولی توسط صفحه نمایش لمسی و از راه دور توسط تلفن های هوشمند اداره و کنترل می شود. زمانی که آشپزخانه هوشمند در حال استفاده نیست، بازوهای رباتیک ربات سرآشپز مولی، جمع می شوند و از دید کنار می روند. هنگام استفاده از آشپزخانه هوشمند و رباتیک، نمایشگرهای شیشه ای در سراسر واحد حرکت می کنند و آشپزخانه را برای استفاده ایمن محصور می کنند . با این روش زمانی که کسی در خانه نیست ربات هوشمند سرآشپز مولی در محیطی امن و بی خطر آشپزی می کند.

سازماندهی دستورات آشپزی در ربات سرآشپز مولی ( Moley )

آشپزخانه هوشمند و رباتیک مولی تحول و انقلابی برای انواع روش های پخت و پز اتوماتیک است. این آشپزخانه هوشمند دارای یک کتابخانه سازماندهی شده برای ذخیره دستور العمل ها و انواع روش های آشپزی و دستورالعمل غذاها از سراسر جهان می باشد که مدام در حال جمع اوری اطلاعات و توسعه مجموعه خود است.

در آینده فرد می تواند با استفاه از این کتابخانه بسیار مجهز غذای خود را انتخاب کند. حتی کاربران می‌توانند شیوه آشپزی خودشان را با دوربین‌های مخصوص ضبط کنند و به مجموعه آنلاین ( کتابخانه آنلاین ) دستورات پخت روبوشف ( Robochef ) اضافه کنند تا به شیوه خودشان غذا تهیه شود.

در این آشپزخانه هوشمند پیش بینی یک یخچال و یک ماشین ظرفشویی هوشمند شده است که بتواند ظرفها را بشوید و سطح آشپزخانه را تمییز کند هرچند این کاری است که ربات هوشمند سرآشپز مولی هم قادر به انجام دادنش است.

چالش های پیش رو ربات هوشمند سرآشپز مولی ( Moley )

ریچ واکر از شرکت Shadow Robot، از تردید اعتماد کامل به این روبات می‌گوید. او معتقد است که روبات هوشمند سرآشپز مولی نیاز به سنسورهایی دارد تا سفتی، نرمی، سرخ شدن و … را در غذا تشخیص دهد و بتواند همانند یک سرآشپز حرفه ای باشد. نکته دیگر این است ربات سرآشپز مولی هنوز حتی کار با چاقو را بلد نیست و نیاز به پیشرفت زیادی دارد تا بتواند اعتماد ما را جلب کند.

بیشتر بدانیم: ربات دوزیست دانشگاه هاروارد؛ پرواز زنبور رباتیک از روی سطح آب >>

بیشتر بدانیم: ربات جراح دانشگاه هاروارد ؛ آندوسکوپی نرم تر و سریع تر >>

آینده ربات سرآشپز مولی و آشپزخانه هوشمند مولی ( Moley )

طبق اعلام رسمی فدارسیون بین المللی رباتیک تعداد کل ربات های حرفه ای خدماتی از سال ۲۰۱۵ میزان ۲۵ درصد افزایش داشته است. طبق پیش بینی این فدارسیون تا سال ۲۰۱۹ این افزایش به حدود ۳۳۳،۲۰۰ واحد با ارزش ۲۳ میلیارد دلار می رسد. قیمت اولیه این آشپزخانه هوشمند و ربات هوشمند سرآشپز مولی  ۱۵ هزار دلار اعلام شده است.

برگرفته از وب سایت : Moley

توسط | ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ ۱۰:۱۶:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸|تکنولوژی, رباتیک, سلامت دسته بندی ها|برچسب ها: , , |

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه

20 − یازده =