Loading...

تاکسی هوایی خودران مسافرت های شما را تغییر می دهند – تاکسی هوایی ایرباس – واهانا

//تاکسی هوایی خودران مسافرت های شما را تغییر می دهند – تاکسی هوایی ایرباس – واهانا

تاکسی هوایی ایرباس واهانا ؛ رویای وسیله شخصی پرواز

داشتن وسیله شخصی پرواز دیگر رویا نخواهد بود. عصر طلایی دیگری برای مسافرت‌های هوایی در راه خواهد بود که در آن، تاکسی هوایی خودران و کوچک به ما اجازه‌ی دورزدن شلوغی‌های ترافیک را می‌دهند و به طور اساسی شیوه‌ی جابجایی ما در شهرها و شهرک ‌ها را تغییر خواهند داد. در قرن گذشته، پرواز سیاره‌ی ما را به هم متصل کرد، در قرن بعدی، جوامع محلی‌مان را بازپیوند خواهد داد.

ویدئویی که در ادامه می بینید، از همایش تد ( Ted Talk )  است. در این قسمت شاهد هستیم که چگونه تاکسی هوایی خودران مسافت های ما را نزدیک تر خواهند کرد و از ترافیک رها خواهیم شد. تجربه سفر با تاکسی هوایی خودران و هوشمند تجربه ای شگفت انگیز پیش روی ما قرار خواهد داد.

مجری برنامه، روین لیاسوف(Rodin Lyasoff) مدیر عامل شرکت  A³ و مدیر اجرایی پروژه Vahana شرکت ایرباس است. لیاسوف در این برنامه به مرور دشواری مسافرت در عصر حاضر می پردازد و از رویای دست یافتنی تاکسی های هوایی خودران برای تماشاگران می گوید. لیوسوف برای تماشاگران تشریح می کند که این ماشین های هوایی خودران می تواند به صورت خودکار موانع و هواپیماهای دیگر را شناسایی کرده و از آنها رد شود. در ادامه برنامه لیاسوف از تاکسی هوایی ایرباس به نام واهاناVahana ) رونمایی می کند.

بیشتر بدانیم: هوش مصنوعی؛ ماشین هوشمند بدون سرنشین خودران>>

مقدمه لیاسوف در مورد سفر هوایی عصر حاضر

لیاسوف در ابتدای صحبتش بیان می کند که عاشق هواپیما است: من عاشق هواپیما هستم.  وقتی اواخر دهه‌ی ۹۰ به دانشگاه رفتم، بدون شک می‌خواستم هوا و فضا بخونم. نمی‌ دانید چند نفر بهم می‌گفتند نه، هوا فضا نه. هوا فضا خسته کننده است، همه‌ی کارها قبلا در رشته و حوزه  هوا فضا انجام شده. خب، آنها کمی از ماجرا بی‌خبر بودن در واقع، فکر می‌کنم دهه‌ی بعد عصر طلایی دیگری برای هوا فضا خواهد بود. به یک دلیل، و آن این است که پرواز کردن قرار است بسیار شخصی شود.!

در قرن پیش، هواپیماهای تجاری بزرگ شهرهای سراسر دنیا رو به هم وصل کرد.  ۱۰۰ سال قبل، برای همه‌ ما غیرقابل تصور بود که از سراسر دنیا برای کنفرانس پنج روزه به اینجا پرواز کنیم. ولی ما و احتمالاً‌ بیشتر ما بدون تامل این کار را کردیم.  این دستاورد قابل توجه‌ای برای بشرهست. اما در یک تجربه‌ی روزانه، وقت زیادی رو در ماشین‌ها می‌گذرانیم. یا سخت تلاش می‌کنیم از آن  حذر کنیم. بعضی از بهترین دوستانم در سان فرانسیسکو زندگی می‌کنند، من در مانتین ویو، تقریبا ۶۵ کیلومتر دورتر. همه مشغول هستیم.  دست آخر، به فاصله تقریباً دو ساعت ترافیک سنگین از همدیگر قرار داریم.  راستش، چند ماهی هست که همدیگر را ندیده‌ایم.

بیشتر بدانیم: ترافیک هوشمند بدون راننده >>

دلیل استفاده از سفر هوایی به جای زمینی

لیاسوف در این بخش از صحبتش به دلیل استفاده از سفر هوایی می پردازد: من در مرکز شهر سن خوزه کار می‌کنم که نزدیک فرودگاه هست.  روزهایی هست که می‌توانم کار را رها کنم، سوار هواپیما شوم و برم لس‌آنجلس زودتر از آن که بتوانم با ماشین به سانفراسنیسکو برم. شهرها فقط پرجمعیت‌تر می‌شن، جاده‌ها پر هستند، و گسترده کردن آن ها واقعا سخت هست. بنابراین در خیلی از جاها، راه‌‌حل‌های خوبی نیست برای دور زدن ترافیک.

اما چی می‌شد اگر از روی ترافیک پرواز می‌کردیم؟ در عصر حاضر، از آسمان کمتر استفاده می شود، در آینده هم این قول را خواهم داد که آسمان هرگز به شلوغی خیابان ها نخواهد شد. به چند دلیل: اول اینکه، در آسمان بعد‌های دیگری در اختیار شما هست، و در عین حال ملاحظات ایمنی و مدیریت ترافیک هوایی اجازه‌ی تولید ترافیک‌ سپر به سپر رو نمی‌دهد که یعنی، در خیلی از موارد، پرواز می‌تواند یک جایگزین موجه بلندمدت برای سفر زمینی باشد.

مقدمه استفاده از وسیله شخصی پرواز ؛ تاکسی هوایی خودران

تصور کنید: یک اوبر ( Uber ) سفارش داده اید تا شما رو به نزدیکترین نقطه فرود ببرد. ما به آن ورتی‌پورت ( vertiports )  می گوییم. در آنجا یک هواپیما منتظر شماست. این هواپیما شما را از روی تمام ترافیک‌های بین راه پرواز می‌دهد.  در سمت دیگر، یک اوبر دیگر شما را به خانه دوستتان می‌برد. گفتم اوبر، اما فکر می‌کنم لازم است تا به تیم برندساز لیفت تبریک بگم به خاطر تفکر پیش رویشان در انتخاب این عنوان تجاری.

اوبر (Uber): یک سرویس درخواست تاکسی(ماشین با راننده) است که به وسیله ی آن می توانید در اکثر کشورهای دنیا(به خصوص در شهرهای توریستی) از طریق تلفن همراه خودتان(اندروید و آی او اس) راننده اختصاصی درخواست کنید. این برنامه نزدیک ترین راننده به مکان شما را برایتان ارسال می کند.

تاکسی هوایی خودران – تاکسی هوایی ایرباس – واهانا – اوبر – Vahana

تاکسی هوایی خودران – تاکسی هوایی ایرباس – واهانا – اوبر – Vahana

بیشتر بدانیم: جت پوشیدنی؛ پرواز موفقیت آمیز مرد آهنی >>

مزیت تاکسی هوایی خودران

لیاسوف ادامه می دهد: هنوز به مرحله مثال قبل نرسیده ایم، اما خیلی نزدیک‌تر از آن چیزی هستیم که می توانید تصور کنید.  یکی از اولین چیزهایی که برای رسیدن به این هدف نیاز داریم هواپیمایی است که بتواند در مکان‌های کوچک فرود آید و پرواز کند و به سرعت شما رو به مقصد برساند.درست است که هلی‌کوپترها امروز این کار را انجام می دهند، اما معمولاً، هلی‌کوپتر بسیار هزینه بر است، خلبانی هلیکوپتر کمی سخت است و برای سفرهای شهری روزانه بسیار پرسروصدا هستند.  در نتیجه ، تاکسی برقی هوایی و خودران این وضع را تغییر می‌ دهند.

مزیت های فنی تاکسی هوایی خودران

پرواز برقی تاکسی هوایی خودران ، امکانات نوینی را پیش روی وسایل نقلیه قرار می دهد که در گذشته امکان کشفش را نداشتیم. اگر از موتورهای الکتریکی استفاده کنید، می‌توانید تعداد زیادی‌ را  دور هواپیما قرار دهید، اضافه کردن موتورهای الکتریکی متعدد این مزیت را دارند که سبک هستند و وزن زیادی به وسیله اضافه نمی کنند. این قابلیت به شما احساس بی‌نیازی و امنیت می‌دهد. مزیت دیگر این است که موتورهای الکتریکی پاک‌تر، ارزان‌تر و کم‌صداتر هستن نسبت به موتورهای احتراق داخلی.

قابلیت خودرانی تاکسی هوایی خودران، اجازه می‌دهد که شبکه حمل ‌و نقل بزرگ شود، و تصور من این است که این ویژگی هواپیما را هم ایمن‌تر می‌کند. پروازهای تجاری همین حالا در بیشتر مسیر خودکار هستن، و باور دارم روزی خواهد آمد که به هواپیمایی که خلبانش انسان باشد اعتماد نخواهیم کرد.

رونمایی از تاکسی هوایی ایرباس ؛ واهانا ( Vahana )

لیاسوف برای تماشاگران حاضر در استودیو توضیح می دهد که چگونه ایده ساخت تاکسی هوایی ایرباس با نام واهانا ایجاد شد:  یکی از تیم ‌های ما در A3 تصمیم گرفت ببیند اینده پرواز شخصی با تاکسی هوایی خودران چقدر نزدیک خواهد بود. پس یک نمونه‌ی آزمایشی از چنین وسیله‌ای را ساختند و پرواز دادند.  تنها توجه‌ آن ها به استفاده از فناوری‌های بالغ، تجاری‌شده و در دسترس امروزی بود.  نام این وسیله « واهانا » است

واهانا کاملاً برقی هست. فرود و برخاست عمودی دارد، اما همانند یک هواپیمای عادی پرواز می‌کند. واهانا کاملا خودران پرواز می‌کند.  دکمه تعبیه شده را فشار می دهید، واهانا بلند می شود و پرواز می کند و فرود می آید. تمام این عملیات به صورت خودکار هستند.  نمونه‌ای که اینجا می‌بینید برای جا به جایی یک مسافر به همراه چمدانش طراحی شده. و می‌تونه ۳۳ کیلومتر رو در ۱۵ دقیقه طی کند.

تاکسی هوایی خودران – تاکسی هوایی ایرباس – واهانا – اوبر – Vahana

تاکسی هوایی خودران – تاکسی هوایی ایرباس – واهانا – اوبر – Vahana

بررسی فنی تاکسی هوایی ایرباس؛ واهانا

تخمین ما برای هزینه‌ی چنین سفری حدود ۴۰ دلار است.  چندین موتور و باتری اضافه بر سازمان دارد، به این ترتیب اگر یک موتور را از دست بدهید اختلالی در پرواز ایجاد نخواهد شد و همچنان به راحتی قبل پرواز خواهد کرد. واهانا بسیار بدون صدا است.  هنگامی که از بالای سرتان عبور کند، بسیار کم صداتر از تویوتا پرایس در اتوبان است . واهانا هوشمند است و به چند دوربین، رادار و لیدار (فاصله‌سنج) مجهز است، تا بتواند موانع غیرمنتظره را شناسایی و از آنها اجتناب کند.   تمرکز تیم بر این بود که این وسیله به معنای واقعی کاربردی باشد و دارای کارایی باشد. از همین رو باتری‌هایش کوچک و سبک هستند و عمر طولانی دارند. باتری واهانا کمتر از نصف سایز باتری مدل اس تسلاست. حدود ۴۰ کیلووات در ساعته. و می‌شه فقط در چند دقیقه باتری‌هاش رو تعویض کرد.

بیشتر بدانیم: پهپاد کرم های شب تاب >>

آینده تاکسی هوایی خودران و پرواز شخصی

در چند سال آینده، مردم می توانند بسیار راحت تاکسی هوایی خودران خودشان را داشته باشند تیم A3 مشغول کار بر روی نسخه‌ ی آینده تاکسی هوایی خودران است که برای حمل دو مسافر و پروازی طولانی تر طراحی شده است. بیش از ۲۰ شرکت از سرتاسر دنیا در حال حاضر مشغول کار روی چنین وسیله‌ای هستند. حدس من این است که در پنج سال آینده، در بعضی شهرها شاهد ورتی پورت ها خواهیم بود، و آیکون‌های کوچک هواپیما روی اپلیکیشن‌ اتومبیل اشتراکی خواهد آمد.  ممکن است در ابتدا با دوازده تا شروع شود، اما بالاخره، می‌تونیم صدها تاکسی خودران داشته باشیم، که در شهرها پرواز می‌کنند.  این می‌تواند ارتباط ما با سفرهای محلی را متحول کند.

برگرفته از وب سایت: TED

توسط | ۱۳۹۷/۶/۱۳ ۱۱:۴۷:۳۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵|تکنولوژی دسته بندی ها|برچسب ها: , |

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه

هجده + 20 =