جت پوشیدنی ؛ پرواز موفقیت آمیز مرد آهنی در همایش تد ( Ted Talk )

///جت پوشیدنی ؛ پرواز موفقیت آمیز مرد آهنی در همایش تد ( Ted Talk )

جت پوشیدنی ریچارد براوینگ؛ سیر تکامل تا پرواز!

رویای پرواز از دیرباز با بشر همراه بوده است. اما برای بعضی از افراد پرواز تنها یک رویا نیست، یک دل مشغولی است. شخصی که رویای پدرش را ادامه داد و آن را برآورده کرد. نتیجه تلاش او یک جت پوشیدنی است که با پوشیدنش ظاهری مانند مرد آهنی پیدا می کنید. این جت پوشیدنی، نتیجه همکاری ذهن، بدن و فناوری می باشد.

ویدئویی که در ادامه می بینی از همایش تد  ( Ted talk ) است. در این قسمت، سیر تکامل تا پرواز این جت پوشیدنی توسط مخترعش شرح داده می شود. در ادامه همراه با سازنده اش پرواز آزمایشی با این جت  را در همایش تد ملاحظه می کنید.

مجری برنامه، ریچارد براوینگ ( Richard Browning ) مخترع این جت پوشیدنی است. او کارآفرینی و بنیان گذار تکنولوژی نیروی محرکه انسان محور در موسسه گراویتی ( Gravity )  می باشد. موسسه گراویتی در زمینه حمل نقل هوایی، مهندسی مکانیک و طراحی مکانیک فعال است. براوینگ، مخترع سیستم پرواز شخصی این موسسه است و این کار را با اختراع جت پوشیدنی انجام داده است. او در این برنامه از پیشرفت های هیجان انگیزش از صفر تا امروز را برای تماشاگران بیان می کند.

بیشتر بدانیم: پهپاد کرم های شب تاب بر فراز استادیو همایش تد >>

بیشتر بدانیم: هولولنز مایکروسافت تجربه حضور در سطح مریخ در همایش تد >>

مقدمه ریچارد براوینگ در باره ایده ساخت جت پوشیدنی

رچارد براوینگ درباره هدف از ساخت این جت اینگونه توضیح می دهد: ” پدرم، مایکل براوینگ یک مخترع واقعی بود. او همواره شوق پرواز داشت. نقاشی عجیبش در دوران بازنشستگی در دهه ۱۹۷۰ میلادی این موضوع را ثابت می کند. آزمایش پرواز، سالها ست که الهام بخش مردم بوده است. در این برنامه قصد دارم همراه شما این آزمایش را انجام دهم. اما در ابتدا قصد دارم سیر تکامل این جت پوشیدنی را برای شما شرح بدهم.”

اولین تلاش ها و آزمایش ها برای ساخت جت پوشیدنی

اولین فرضیه ما این بود: اگر ذهن و بدن انسان را به روش کاملا واقعی به پرواز در بیاوریم، تا کجاها سیر خواهد کرد؟

اولین تجربه ما برای ساخت جت پوشیدنی با این فرضیه شروع شد. ما برای اولین بار در لندن شروع به آزمایش های بسیار ابتدایی با توربین گازی کوچک کردیم. همان طور که در ویدئویی که روی نمایشگر در حال پخش است می بینید، آن کیت کوچک برای ما تجربه خوبی بود.

در گام بعد ما به این نتیجه رسیدیم که از دو توربین در یک زمین استفاده کنیم. قدرت موتور این جت را در ویدئو مشاهده می کنید که چطور چمن ها را به هم می ریزد و کنترلش غیر ممکن به نظر می رسد. زمانی که سعی کردم جت ها را به صورت افقی در دست نگه دارم، قدرت موتورهای جت مانع از این کار شد. قدرت این موتور ۵۰ کیلو بود. یادم می آید که به شدت از این تجربه صفر راضی بودیم و تصور می کردیم کم کم داریم به نتیجه می رسیم.

اولین صعود از زمین در راه ساخت جت پوشیدنی

براوینگ این گونه ادامه می دهد: در مرحله بعد تصمیم گرفتیم که از ۴ عدد توربین گازی استفاده کنیم. در ویدئویی که برای شما روی نمایشگر پخش می شود، می بینید که موفق شدم برای ۳ ثانیه از روی زمین بلند شوم. تجربه ای که باعث می شود هنوز هم از دیدنش لذت ببرم.

به دلیل اینکه حمل ۴ موتور جت سخت بود، این فکر به نظر ما رسید که وزن جت ها را روی اندام های بدن پخش کنیم. اولین فکری که به نظر ما رسید، استفاده از پاها بود. یک کمربند محافظ برای این کار نیاز داشتیم تا از سقوط های احتمالی ما جلوگیری کند. همان طور که در این تصویر که به شما نشان می دهم، می بینید این ایده هیچ کمکی به ما نکرد. ولی ما خسته نشدیم زیرا که هدف ما از چنین راه هایی، آزمایش روش های مختلف بود.

سقوط ها و شکست های متوالی در راه ساخت جت پوشیدنی

براوینگ از تجربه هایی که از شکست هایش گرفته است برای تماشاگران حاضر در همایش تد اینگونه یاد می کند: ” بیشتر چیزهایی که آزمایش می کردیم، به شکست می انجامید. شکست هایی مثل سقوط های پشت سرهم. اما تسلیم نشدیم .

استفاده از ۵ موتور جت را هم امتحان کردیم و شکست خوردیم. اما همچنان به آزمودن ادامه می دادیم. این بار تصیمیم گرفتیم یک خط سوخت را کم کنیم. نتیجه این کار باز هم به شکست انجامید. اما یک درس خوب برایمان داشت. آن تجربه این بود که دیگر هرگز این کار را انجام ندهیم. زیرا این راه به بن بست ختم می شود.”

اولین موفقیت و پرواز در راه ساخت جت پوشیدنی

براوینگ با تاکید به تماشاگران می گوید که هرگز تسلیم نشده است. او هر بار به این باور می رسیده است که، شاید بتواند به پیشرفت نهایی برسد. او از اولین موفقیتش اینگونه یاد می کند: ” این بار تصمیم گرفتم طرحی را روی کاغذ پیاده سازی کنم. این طرح در اصل یک مدل بود. مدلی با یک موتور جت روی هر پا و دو موتور جت روی بازوها. طبق بررسی ها تئوری، نیروی محرکه این مدل برای پرواز کافی به نظر می رسید.

شروع کردیم به پیاده سازی و اجرای مدل. و نتیجه، اولین پرواز ۶ ثانیه ای من بود.

درست در لحظه ای که اطمینان نداشتم مدل طراحی شده ام بتواند به درستی کار کند، شگفت زده شدم. بعد از آن تجربه موفقیت آمیز سعی کردیم مدام مدل قبلی را ارتقا دهیم. اما همچنان سقوط های بی شمار ما ادامه داشت. اما اعتقاد داشتیم که بهترین روش یادگیری، تجربه کردن است.

بعد از یک مدت، اصلاح طرح اولیه را شروع کردیم . همین طور که در این تصویری که قصد دارم به شما نشان بدهم می بینید، در این مدل هیچ اتصالی به وسیله کابل و سیم صورت نگرفته است. این کار تنها نتیجه ترکیب بشر و فناوری است. در این مدل ما از یک جعبه کپسول هوا سَوار که بر روی ابزار الکترونیکی در پشت کمر نصب می شود، استفاده کردیم. هدف استفاده از این کپسول، یادگیری کنترل تعادل و حفظ بالانس بود.”

اولین فرود موفقیت آمیز با جت پوشیدنی

براوینگ در مورد اولین فرود موفقیت آمیزش با این جت پوشیدنی اینگونه توضیح می دهد: ” ویدئویی که قصد دارم به شما تماشاگران بر روی نمایشگر نشان بدهم، هفته قبل ضبط شده است. در این ویدئو شاهد یک پایداری و کنترل بسیار عالی هستید. در این ویدئو به نظر خودم فرضیه اول طرح را ثابت کردیم. اینکه ذهن و بدن اگر مجهز شوند، قادر هستند کارهای بزرگی انجام دهند.

همانطور که می بینید در این ویدئو تلاش می کردم بازوهایم را تکان بدهم. قصدم این بود که فکر کنم کجا می خواهم بروم. تجربه ای مشابه زمانی که دوچرخه سواری می کردم داشتم. این حس برایم بسیار عجیب بود. در این ویدئو برای اولین بار فرود داشتم نه سقوط.

پیش بینی آینده جت پوشیدنی

در حال حاضر موسسه گراویتی روی توسعه فناوری تمرکز کرده است که قرار است، جت پوشیدنی را وارد بازی کودکان کند. هدف ما این است که جت پوشیدنی مخاطبان گسترده تری داشته باشد. فراتر از نمایش در همایش ها و نمایش هایی که ما سازندگان انجام می دهیم.

براوینگ از آرمان بزرگش برای تماشاگران اینگونه رونمایی می کند: ” من یک آرمان بزرگ دارم. شاید خیال پردازانه به نطر برسد. شاید روزی برسد که بتوانیم به کمک جت پوشیدنی بر فراز ساحل پرواز کنیم. در خط ساحلی، بالا و پایین برویم. ما در حال مطالعه بر روی نسل جدید جت پوشیدنی هستیم که بتوانیم این رویا را برایتان ممکن کنیم.

تصور کنید بتوانید در افق و همتراز با یک هواپیما پرواز کنید. ببینید که می توانید یک هواپیمای هرکولس را ردیابی کنید. بعد بتوانید بر روی دم هواپیما فرود بیاید! می دانم این کار امروز بعید است. اما حداقل این ماموریت شخصی من است. هر زمان که به نقاشی دوست داشتنی پدرم نگاه می کنم، به این نتیجه می رسم که باید رویاهای او را ادامه بدهم. اگر ممکن بود که او اکنون مرا می دید، حتما به کارهایی که تا اینجا انجام شده است، لبخند می زد. این کار ادای دِین به پدرم است.

گفتگو با براوینگ در مورد جت پوشیدنی بعد از ضبط برنامه

براوینگ بعد از ضبط برنامه تد رو به دوربین توضیح می دهد که کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن دارد. شاید شروع خوبی هم  در انتظارشان نباشد. براوینگ در مورد نگرانی هایش در مورد نمونه آزمایشی این جت پوشیدنی این گونه توضیح می دهد: ” در حال حاضر نگرانی هایی بابت نمونه آزمایشی دارم. نگرانی هایی مثل: نقص فنی ناخواسته هنگام پرواز با این جت. برای همین در حال حاضر در ارتفاع پایین پرواز می کنم. با این روش سقوط ها آسیب زننده نیستند و خنده دار به نظر می رسند.

پرواز براوینگ با جت پوشیدنی در حضور تماشاگران، خارج از استادیو تد

براوینگ به پشت صحنه همایش تد می رود و جت پوشیدنی را می پوشد. او اکنون شبیه مرد آهنی شده است. تماشاگران از استادیو خارج می شوند و همراه براوینگ به فضای باز می روند تا شاهد پرواز موفقیت آمیز این مرد شکست ناپذیر باشند.

 

برگرفته از وب سایت: TED

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه

5 + 19 =