نمایشگر انعطاف پذیر ؛ این نمایشگر دستبند دیجیتال شما می شود!

///نمایشگر انعطاف پذیر ؛ این نمایشگر دستبند دیجیتال شما می شود!

نمایشگر انعطاف پذیر، دستبند و ساعت هوشمند شما می شود!

امروزه بیش از ۹۰ درصد نمایشگرهای فروخته شده ” ال سی دی ” ( LCD ) هستند. اما به دلیل اینکه مواد سازنده این نمایشگرها شیشه می باشد با نیاز امروز مشتریان سازگار نیست. منظور از این نیازها، باریک بودن و استحکام همزمان می باشد. با توجه به این نیاز نمایشگر انعطاف پذیر ابداع شد. در این نمایشگرها با جایگزین کردن پلاستیک بسیار نازک به جای شیشه و استفاده از ترانزیستورهای ارگانیک به جای سیلیکون آمورف انعطاف پذیری و استحکام همزمان تامین شد.

شرکت ” فِلکس اینیبل “ ( Flex Enable ) از فناوری تازه ای رونمایی کرده است. این فناوری آماده اجرا شدن در دنیای واقعی است. آن‌طور که شنیده شده، این شرکت مذاکراتی هم با یک تولیدکننده سخت‌افزار داشته تا با مشارکت آن‌‌ها بتواند این دستگاه را به واقعیت تبدیل کند. این فناوری یک نمایشگر انعطاف پذیر است که به دور مچ دست  بسته می شود. در اصل همانند یک دستبد است.  نام این فناوری OLCD می باشد.

بیشتر بدانیم : آشنایی با نمایشگر های LED >>

بیشتر بدانیم: تکنولوژی ساخت، نحوه مونتاژ، طول عمر انواع LED >>

ساختار نمایشگر انعطاف پذیر شرکت فلکس اینیبل

برای انعطاف‌پذیری از ترانزیستورهای پلاستیکی استفاده شده است. OLCD مخفف “organic liquid crystal display” به معنای صفحه نمایش کریستال مایع ارگانیگ است.

شرکت سازنده این نمایشگر، فلکس‌اینیبل است. طبق نظر این شرکت وضوح تصویر این نمایشگرها، دقیقا همانند یک صفحه LCD معمولی است. البته به این نمایشگرها ویژگی انعطاف‌پذیری هم اضافه شده است. همانند ال سی دی های معمولی، طول عمر OLCD مستقل از روشنایی صفحه نمایش است . به این معنی که منبع نور صفحه نمایش این نمایشگر، از یک منبع نور جداگانه تامین می شود.( نور پس زمینه ).

کاربرد نمایشگر انعطاف پذیر

این نمایشگرها قادر هستند دور هر چیزی بسته شوند. در نتیجه استفاده از آن‌ها فقط محدود به صنعت صفحه ‌نمایش نیست؛ بلکه در دنیای خارج از آن‌هم می‌تواند استفاده شود.از ویژگی های منحصر به فرد این صفحه نمایش ها توانایی تبدیل تصاویر و محل نمایش دادن تصویر مورد نظر می باشد. به این معنی که تصویر چطور و کجا نمایش داده شود. از این ویژگی در صنعت تبلیغات استفاده می شود.

این ویژگی منحصر به فرد باعث افزایش کارایی OLCD شده است. امروزه از این صفحه نمایش انعطاف پذیر در زمینه لوازم الکترونیکی و محصولات صوتی- تصویری، لوازم خانگی هوشمند، خودروها، دیجینال ساینیج و … استفاده های متنوعی می شود.

نمونه اولیه نمایشگر انعطاف پذیر

نسل اولیه این نمایشگر ها برای اولین بار در نمایشگاه بارسلون رونمایی شد که دور یک فریم فلزی پیچیده شده بود. نکته ای که باید دقت داشت این است: که با وجود قابلیت انعطاف پذیری که این صفحه نمایش ها دارند اما نمی توانند برای طولانی مدت و همیشه به حالت خم باقی بمانند. با این وجود باید منتظر ورود نسل جدید نمایشگرهای انعطاف پذیر OLCD  باشیم. زیرا که این فناوری قابلیت توسعه و گسترش زیادی دارد.

مزیت های نمایشگر انعطاف پذیر

 این روزها شاهد هستیم که OCLD تحول تازه ای را در بازی های رایانه ای به وجود آورده است. این فناوری شرکت های سازنده بازی های دیجیتال و رایانه ای را قانع کرده است تا در محصولات خود نوآوری داشته باشند. در نتیجه نسبت به یکدیگر پیشی بگیرند.

در جدول زیر خلاصه ای از مزیت های  OLCD را نسبت به LCD مشاهده می نمایید.

ویژگی

LCD

OLCD

برتری OLCD به LCD

وزن ( g/cm۲ ) ۰.۲۵ ۰.۰۲۵ ۱۰ برابر سبکتر
ضخامت ( mm ) ۱.۲ ۰.۳ ۴ برابر نازکتر
شعاع انحنا ( mm ) کمتر از ۱۰۰۰ ۳۰ بیش از ۳۰ برابر انعطاف پذیرتر و سازگارتر با محیط
شکل پذیری سخت راحت به راحتی می تواند تغییر شکل و فرم بدهد
قابلیت جا به جایی و تحرک پذیری ( Cm۲/Vs )
۰.۵ ۱.۵ تحرک پذیری سه برابر باعث افزایش رزولوشن و وضوح تصویر می شود.
نشت الکتریکی ( نشت انرژی، کاهش تدریجی انرژی از یک منبع شارژ، هدر رفتن تدریجی انرژی) ( A/µm )

۱-۱۳ ۱-۱۷ بیش از ۱۰۰۰ برابر نشت انرژی کمتر که باعث افزایش طول عمر منبع شارژ شده و این امر منجر به افزایش مدت زمان انعطاف پذیری می شود.

 

 

آینده نمایشگر انعطاف پذیر

پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور این نوع صفحه نمایش، دنیای دیجیتال را دچار تحول گسترده ای کند. در آینده از این نوع صفحه نمایش در ساخت تلفن های هوشمند استفاده می شود. در حال حاضر دانشگاه کوئین کانادا با الهام از صفحه نمایش های انعطاف پذیر، از فناوری تازه ای رونمایی کرده است.

بیشتر بدانیم: میز تغییر شکل دهند: رونمایی از ابزارهای هوشمند تعاملی >>

این فناوری تازه در واقع یک تلفن هوشمند با نام  “ری‌فلکس” ( ReFlex ) است. این تلفن هوشمند دارای صفحه نمایش انعطاف پذیر است.   نکته جالب استفاده از این تلفن هوشمند این است که اگرصفحه نمایش این تلفن را به سمت راست خم کنید، صفحه های کتاب الکترونیکی از سمت راست به سمت چپ ورق می خورند. دقیقاً مانند صفحه های کتاب کاغذی. اگر صفحه نمایش تلفن را با شدت بیشتری خم کنید، حرکت صفحه های کتاب الکترونیکی سریع‌تر می‌شود. این تجربه برای کاربران بسیار لذت بخش است. در حقیقت تجربه ای مشابه با ورق زدن صفحه های کتاب با انگشت را برای کاربران فراهم می کند.

هر چه هست باید اذعان داشت که در حال نزدیک شدن به آینده‌ای هستیم که شاید تمام وسیله های پیرامون ما خمیده باشند.

برگرفته از سایت: Flexenable

توسط | ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ۵:۵۲:۳۵ ۱۳۹۶/۰۸/۰۱|تکنولوژی, تلفن همراه دسته بندی ها|برچسب ها: , |

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه

4 × سه =