آدرس جهانی سه کلمه ای : رونمایی از آدرس جهانی سه کلمه ای در همایش تد

/, تلفن همراه, سیستم های کنترل از راه دور/آدرس جهانی سه کلمه ای : رونمایی از آدرس جهانی سه کلمه ای در همایش تد

آدرس سه کلمه ای برای مکان یابی بهتر و دقیق تر شما

با کدام سه کلمه! زمانی را تصور کنید که سوار تاکسی شده اید و با بیان سه کلمه ساده به مقصد دقیق مورد نظر خود برسید. سه کلمه ای که بیان کننده مختصات دقیق جغرافیایی شما باشد.  امروزه روش قدیمی آدرس دادن جوابگوی نیاز دنیایی با سرعت ما نیست. آدرس جهانی سه کلمه ای جایگزین آدرس های قدیمی شده است.

ویدئویی که در ادامه می بینید از همایش تد (Tedtalk) است. در این قسمت شاهد این هستیم که چگونه آدرس جهانی سه کلمه ای تمام جهان را پوشش داده است و چگونه می توان به وسیله آدرس سه کلمه ای روند کمک رسانی به مناطق حادثه زده را سرعت بخشید و یا حتی جان انسان ها را نجات داد و یا سفارش پیتزای داغ داد.

مجری برنامه کریس شلدریک (Chris sheldrick) که ۱۰ سال سابقه فعالیت در زمینه موسیقی داشته است، مخترع آدرس جهانی سه کلمه ای و شرکت what3words است. او در این همایش برای تماشاگران توضیح می دهد که چگونه ایده اختراع آدرس سه کلمه ای به ذهنش رسید و چرا آدرس سه کلمه ای یک آدرس جهانی است.

بیشتر بدانیم: میز تغییر شکل دهنده ،  رونمایی از ابزارهای هوشمند تعاملی در همایش تد >>

بیشتر بدانیم: ترافیک هوشمند بدون راننده، رونمایی از قطار هوشمند جداشدنی در همایش تد >>

مقدمه شلدریک در مورد ایده طراحی آدرس جهانی سه کلمه ای

کریس شلدریک صحبت خود را اینگونه شروع می کند: بر اساس گزارش سازمان ملل، میلیاردها نفر هنوز بدون آدرس زندگی می‌کنند. هرناندو دسوتو اقتصاددان معتقد است: بدون آدرس، خارج از قانون زندگی می‌کنید. یعنی در واقع وجود خارجی ندارید.

اگر از یک نقشه آنلاین استفاده کنید و به زاغه‌های برزیل یا شهری کوچک در آفریقای جنوبی نگاه کنید، چندتا خیابان می‌بینید و کلی فضای خالی. اما اگر دید ماهواره‌ای را فعال کنید، هزاران انسان، خانه و مغازه در این فضاهای گسترده که هیچ نقشه و آدرسی ندارند وجود دارد. در پایتخت غنا، آکرا، در جاهایی که سیستم آدرس‌دهی آزمایش کردند، اعداد و حروف را روی دیوار کشیده‌اند اما کار ناتمام مانده. در اصل این مقدمه طراحی آدرس سه کلمه ای بوده است.

علت ایجاد آدرس سه کلمه ای جهانی

شلدریک ادامه می دهد: دلیل اینکه موضوع آدرس‌ها مرا درگیر کرد این است.  من به مدت ۱۰ سال در صنعت موسیقی کار می‌کردم، و چیزی که ممکن است درباره دنیای موسیقی ندانید این است که هر روز، مردم با مشکل آدرس دست و پنجه نرم می‌کنند. از موزیسین‌ها که باید جای جشنواره‌ها را پیدا کنند گرفته تا کمپانی‌های تولید کننده که تجهیزات را می آورند، همه همیشه به نحوی گم می‌شوند.  روزهای بسیار بدی داشتیم، مثل ایتالیا که راننده کامیون تجهیزات را به جای یک ساعت جنوب رم، یک ساعت شمال رم خالی کرده بود.

تلاش های اولیه برای ابداع آدرس جهانی سه کلمه ای

شلدریک توضیح می دهد: بعد از اتفاقی که در رم برای من و گروه پیش آمد، موضوع را با یکی از دوستان ریاضیدانم مطرح کردم، و متوجه شدیم که می‌توانیم درباره این مسئله کاری کنیم

. فکر کردیم، خوب، می‌توانیم سیستم جدیدی درست کنیم، اما نباید شبیه سیستم قبلی باشد. هم نظر بودیم که آدرس‌های قبلی بد بودند.می‌دانستیم که چیزی خیلی دقیق می‌خواهیم، اما مختصات GPS، طول و عرض جغرافیایی، زیادی پیچیده بودند. پس دنیا را به مربع‌های سه متری تقسیم کردیم. دنیا به ۵۷ تریلیون مربع سه متری تقسیم شد، و فهمیدیم تعداد ترکیبات سه کلمه‌ای از کلمات موجود در فرهنگ لغات برای اختصاص دادن به هر مربع سه متری، کافی است.

از ۴۰٫۰۰۰ کلمه استفاده کردیم، و ۴۰٫۰۰۰ به توان سه،۶۴ تریلیون ترکیب سه کلمه‌ای ایجاد می‌کند، که بیشتر از تعداد لازم برای ۵۷ تریلیون مربع سه متری است، با چندتایی اضافی. پس دقیقاً همین کار را کردیم. دنیا را به مربع‌های سه متری تقسیم کردیم، و به هر کدام یک شناسه واحد سه کلمه‌ای اختصاص دادیم که به آن آدرس سه کلمه‌ای می‌گوییم. بنابراین به طور مثال، اینجا، من در خردل.کوپن‌ها.پوستر ایستاده‌ام.

آدرس جهانی سه کلمه ای – آدرس سه کلمه ای – what3words – مختصات با مربع های سه متری – واحد سه کلمه ای – ترکیبات سه کلمه ای به جای آدرس سنتی

آدرس جهانی سه کلمه ای – آدرس سه کلمه ای – what3words –

بیشتر بدانیم: آزمایشگاه مجازی لبستر، سفر مجازی درون مولکول DNA در همایش تد >>

تلاش برای استفاده از زبان های مختلف در آدرس سه کلمه ای

شلدریک ادامه می دهد که آدرس سه کلمه ای آنها محدود به استفاده از یک زبان ( انگلیسی) نشد. فکر کردیم اهمیت اینکه مردم به زبان خودشان دسترسی به سیستم داشته باشند حیاتی است. تا کنون، آن را به ۱۴ زبان تهیه کرده‌ایم، از جمله فرانسوی، سواحلی و عربی، و در حال کار روی زبان‌های بیشتری مثل خوسایی، زولو و هندی هستیم.

چگونه آدرس سه کلمه ای مشکلات آدرس سنتی را رفع کرده است

شلدریک معتقد است : از ایده ادرس جهانی سه کلمه ای کارهای خیلی بیشتری از به موقع رساندن نوازندگان من به اجرا بر می‌آید.  اگر ۷۵ درصد از کشورهایی که با معضل آدرس قابل اطمینان مواجه هستند از آدرس سه کلمه‌ای استفاده کنند، کاربردهای بسیار مهم‌تری پدید خواهد آمد.

در دوربان، آفریقای جنوبی، سازمان غیردولتی “دروازه سلامت” ۱۱٫۰۰۰ علامت آدرس سه حرفی در اجتماعشان توزیع کرده‌اند، تا وقتی که مادران باردار دچار درد زایمان می‌شوند، بتوانند با سرویس اورژانس تماس بگیرند و به آنها بگویند دقیقاً کجا آنها را سوار کنند، والا معمولاً ساعتها طول می‌کشد تا آمبولانس آنها را پیدا کند.

در مغولستان، سرویس پست ملی سیستم را بهبود داده و حالا مرسولاتی را برای اولین بار به منازل مردم بسیاری می‌رسانند . سازمان ملل از آدرس سه کلمه ای برای زدن برچسب جغرافیایی به مناطق وقوع فاجعه استفاده می‌کنند تا بتوانند کمک‌ها را به جای دقیقاً درستی برسانند. حتی پیتزا دومینو هم در کارائیب هم از آدرس سه کلمه ای استفاده می‌کند، چون تا به حال نمی‌توانسته‌ خانه مشتریان‌شان را پیدا کنند، اما خیلی دوست دارند پیتزای آنها را داغ تحویل دهند و آدرس سه کلمه ای این امکان را فراهم آورده است.

آدرس جهانی سه کلمه ای – آدرس سه کلمه ای – what3words – مختصات با مربع های سه متری – واحد سه کلمه ای – ترکیبات سه کلمه ای به جای آدرس سنتی

آدرس جهانی سه کلمه ای – – what3words – ترکیبات سه کلمه ای به جای آدرس سنتی

آینده آدرس جهانی سه کلمه ای

به زودی، خواهید توانست سوار ماشین شوید، سه کلمه را بگویید، و ماشین شما را دقیقاً به آن نقطه هدایت خواهد کرد. در آفریقا، کل قاره خطوط تلفن را روی تلفن موبایل انداخته‌اند، و برای پرداخت موبایل سیستم بانک‌داری سنتی را به طور کامل کنار گذاشته اند.

بسیار مفتخریم که سرویس پست سه کشور آفریقایی: نیجریه، جیبوتی و ساحل عاج، مستقیما به استفاده از سیستم آدرس سه کلمه‌ای روی آورده‌اند. این یعنی مردم آن کشورها امروز راه ساده‌ای برای نشان دادن محل زندگی‌شان دارند.

شلدریک اضافه می کند: برای من، آدرس‌های قدیمی خسته کننده و ناامید کننده بود، اما برای میلیاردها نفر، عامل اصلی ناکارآمدی کسب و کار است، و رشد زیرساختها را به شدت تضعیف کرده، و شاید به قیمت جان مردم تمام شود. ماموریت ما در what3words تغییر آن است، هر بار سه کلمه.

 

برگرفته از وب سایت : TED

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه

هجده + دوازده =