Loading...

ایوا ؛ هوش مصنوعی که آهنگ می سازد و موسیقی را درک می کند و موسیقی شخصی می سازد

///ایوا ؛ هوش مصنوعی که آهنگ می سازد و موسیقی را درک می کند و موسیقی شخصی می سازد

آهنگ ساز هوش مصنوعی ایوا ؛ آهنگ شخصی زندگی شما را می سازد

در آینده ای نه چندان دور، هوش مصنوعی قادر خواهد بود قطعات موسیقی اصیل و زنده برپایه روح و شخصیت ما بسازد.  ایوا ، یک هوش مصنوعی است که برای آهنگ سازی آموزش دیده است. در آخرین تجربه اش توانسته است با خواندن بیش از ۳۰،۰۰۰ صفحه نت موسیقی فاخر موسیقی اصیل و زیبایی را بسازد.

ویدئویی که در ادامه می بینید، از همایش تد ( Ted Talk )  است. در این قسمت شاهد هستیم که هوش مصنوعی قادر خواهد بود صفحه های نت را بخواند و آهنگ بسازد و چگونه هوش مصنوعی قادر خواهد سواد موسیقی را انتقال دهد.

مجری برنامه، پیر باریو (Pierre Barreau ) مدیر عامل شرکت AIVA ( ایوا )، که یک شرکت مبتی بر هوش مصنوعی است که آهنگ و موسیقی را تدوین می کند. ایده ایجاد ایوا هنگامی شکل گرفت که باریو فیلم علمی و تخیلی Her را دیده بود.  در این فیلم AI یک قطعه زیبا از پیانو را تشکیل می دهد که ماهیت لحظه ای از زندگی است که در حال حاضر زندگی می کنیم. باریو یک مختصص کامپیوتر، کارآفرینی، آهنگساز و کارگردان است. در این برنامه باریو از ایده ساخت آهنگ ساز هوش مصنوعی  می گوید و این که چگونه ایوا با خواندن نت های موسیقی های فاخر ، یک اثر تازه را می سازد و نوت ساخته شده توسط نوازنده ها نواخته می شود. در ادامه برنامه قطعه ای از موسیقی ساخته شه ایوا برای حاضران در همایش تد پخش می شود. سپس باریو از هدف و آرزویش که ساختن موسیقی بر اساس شرایط روحی خاص انسان توسط هوش مصنوعی است و یا ساخت موسیقی شخصی پرده می گشاید.

بیشتر بدانیم: هوش مصنوعی ؛ رونمایی از ماشین هوشمند خود ران >>

بیشتر بدانیم: مکعب روبیک هوشمند >>

مقدمه باریو از ابداع آهنگ ساز هوش مصنوعی ایوا

باریو در ابتدای صحبتش بیان می کند: حدود دو و نیم سال پیش، من فیلمی را با نام “او” دیدم. و فیلم سامانتا را نشان می‌دهد که شکل فوق هوشمندی از هوش مصنوعی است که نمی‌تواند شکل فیزیکی بگیرد.  و چون نمی‌تواند در عکس‌ها ظاهر ‌شود، تصمیم به نوشتن یک قطعه موسیقی می‌گیرد که لحظه‌ای از زندگی او را درست مانند عکسی ثبت کند.

بعنوان موزیسین و مهندس و کسی که در خانواده‌ای هنرمند بزرگ شده است فکر می‌کنم ایده عکس‌های موزیکال در حقیقت بسیار قدرتمند بود.  پس تصمیم گرفتم یک آهنگ ساز هوش مصنوعی بسازم . نام او ایوا است، و او یک هوش مصنوعی است که هنر را از ترکیب موسیقی از طریق خواندن بیش از ۳۰٫۰۰۰ پارتیتور (صفحه نت ) از بزرگان تاریخ فرا گرفته. خب پس یک پارتیتور برای یک الگوریتم در یک نمایش ماتریس گونه این شکلی است.   اینجا ۳۰٫۰۰۰ پارتیتور موجود است که توسط امثال موزارت و بتهوون نوشته شدند.

ایوا - آهنگ ساز هوش مصنوعی - موسیقی شخصی - هوش مصنوعی - AIVA

ایوا – آهنگ ساز هوش مصنوعی – موسیقی شخصی – هوش مصنوعی – AIVA

بیشتر بدانیم: ساعت هوشمند آسو: تبدیل دست به نمایشگر تعاملی >>

نحوه ساخت و خواندن موسیقی توسط ایوا

با استفاده از شبکه عصبی عمیق، ایوا به دنبال الگوها در صفحه های نت است.  در واقع تلاش دارد بفهمد کدام نت باید در قطعات بعدی بیاید . ابتدا ایوا در پیش بینی‌ها خوب پیش می‌رود، او حتی می‌تواند یک مجموعه از قواعد ریاضی برای آن سبک از موسیقی بسازد تا ترکیب اصلی خود را خلق کند.

ایوا کار تلفیق موسیقی‌ها را مثل انسان‌ها انجام می‌ده. این یک فرآیند آزمون و خطا است، در طول زمان شاید نتوانیم نت‌ های درست را همواره جمع آوری کنیم اما می‌توانیم آنها را با گوش یا با دانش موسیقیایی خود اصلاح کنیم. اما برای ایوا ، این فرایند یادگیری سالها به طول انجامید، ده ها سال یادگیری به عنوان هنرمند یک موزیسین و یک آهنگساز، به چند ساعت خلاصه شده بود.

ساختن موسیقی شخصی برای هر فرد توسط ایوا

موسیقی هنری بسیار جذاب است.  نیاز داشتیم به آهنگ ساز هوش مصنوعی ایوا بیاموزییم چطور موسیقی مناسب را برای شخصی مناسب تالیف کند بدلیل آنکه مردم ترجیح‌ ها و سلیقه های متفاوتی دارند.  برای انجام آن، الگوریتمی را به شما نشان می‌دهیم با بیش از ۳۰دسته بندی مختلف برای هر موسیقی در پایگاه داده‌‌های خود. بنابراین آنها برچسب‌های دسته‌بندی هستند مانند حالت روحی یا چگالی نت یا سبکِ آهنگساز قطعه یا دوره‌ای که در آن نوشته شده بود. و با دیدن تمامی این داده‌ها، ایوا به واقع توانست به نیازمندی‌ها بسیار دقیق واکنش نشان دهد.

در پروژه‌ای که به تازگی انجام دادیم،  به ما ماموریت داده شد قطعه‌ای بسازیم که یادآور موسیقی متن فیلم علمی-تخیلی باشد. و قطعه‌ای که برای آن ساخته شد “در میان ستارگان” نام دارد و با ارکستر CMG در هالیوود ضبط شده، با هدایت خطیر رهبر ارکستر( جان بل ) ، و این چیزی که آنها ضبط کردند و توسط ایوا خلق شده است.

خوب دیدید که آهنگ ساز هوش مصنوعی می‌تواند قطعات زیبایی از موسیقی را خلق کند، و بهترین بخش آن این است که مردم می‌توانند آنها را زنده کنند . و این نخستین بار در تاریخ نیست که فناوری به خلاقیت بشری می‌افزاید. موسیقی زنده اغلب همواره در فیلم‌های صامت استفاده می‌شدتا تجربه را افزایش دهد.

اما مشکلات موسیقی زنده آن است که مقیاس‌پذیر نیست. در واقع مشکل می‌توان یک سمفونی کامل را در تئاتری کوچک گنجاند، و به واقع انجام چنین کاری برای هر تئاتری در جهان مشکل است. بنابراین هنگامی‌ که ضبط موسیقی واقعا اختراع شد، به سازندگان محتوا، مانند فیلم‌سازها امکان می‌داد تا موسیقی از پیش ضبط شده، اصلی داشته باشند که مختص هر فریم از داستان‌هایشان است. و آن در واقع یک افزاینده خلاقیت بود.

ایوا - آهنگ ساز هوش مصنوعی - موسیقی شخصی - هوش مصنوعی - AIVA

ایوا – آهنگ ساز هوش مصنوعی – موسیقی شخصی – هوش مصنوعی – AIVA

بیشتر بدانیم: لباس هوشمند؛ پوست الکتریکی هوشمند >>

بیشتر بدانیم: نور هوشمند بیم ؛ خانه هوشمند با نور دیواری هوشمند >>

هوش مصنوعی چگونه در آینده موسیقی شخصی شما را خواهد ساخت

دو سال و نیم قبل هنگامی که فیلم “او” را نگاه کردم، با خودم فکر کردم این موسیقی شخصی تغییری بزرگ در چگونگی مصرف و خلق موسیقی خواهد بود. زیرا این روزها، ما محتوای جذابی مانند، بازی‌های ویدیویی داریم، که صدها ساعت با این با‌زی‌ها در تعامل هستند، اما فقط دو ساعت از بازی، سرجمع موسیقی است و این حلقه‌های مکرر در موسیقی که بارها و بارها تکرار می‌شوند و چندان جذاب نیست.بنابراین کاری که داریم می‌کنیم این است که هوش مصنوعی بتواند با صدها ساعت موسیقی شخصی شده آهنگ ‌سازی کند برای موارد استفاده‌ای که خلاقیت بشر مقیاسی ندارد.

و این را فقط برای بازی‌ها نمی‌خواهیم. بتهوون در واقع قطعه‌ای را برای یکی از عزیزان  خود با نام “Für Elise,” نوشته است . تصور کنید اگر بتوانیم بتهوون را به حیات بازگردانیم. و اگر او دوباره جلوی شما بنشیند برای شخص شما و از داستان زندگی شما آهنگ بسازد. یا تصور کنید اگر کسی مانند مارتین لوتر برای مثال، یک آهنگ ساز هوش مصنوعی شخصی داشت. شاید بعدا “من رویایی دارم” را نه تنها به عنوان یک سخنرانی عالی، بلکه یک قطعه‌ فاخر موسیقی، بخشی از خاطرات خویش و تجسم ایده‌ال‌های دکتر کینگ بخاطر می‌آوردیم.

و این چیزی است که ایوا به ما نشان داد: برای شخصی کردن موسیقی تا هر کدام از شما و هر فردی در جهان بتواند به موسیقی شخصی زنده دسترسی داشته باشد، آن هم‌ براساس داستان زندگی خود و براساس شخصیت خود.  بنابراین در این لحظات با هم بودن در TED اینک بخشی از داستان زندگی ما است. خب داشتن این حس بجاست که ایوا برای این لحظه آهنگی بسازد. و این همان کاری است که ما می‌کنیم. بنابراین من و گروهم روی سو گیری ایوا به سبک صدای TED و موسیقی کار کردیم که باعث می‌شود نوعی ابهت و حیرت را احساس کنیم. و حاصل را “عصر شگفتی” نامیدیم که خیلی برای هوش مصنوعی زمانبر نبود.

 من از نشان دادن آن به شما احساس غرور می‌کنم، می‌توانید چشم‌هایتان را ببندید و از موسیقی لذت ببرید.

برگرفته از وب سایت:  TED

توسط | ۱۳۹۷/۷/۲۲ ۱۲:۲۸:۲۹ ۱۳۹۷/۰۷/۲۶|تکنولوژی, رباتیک دسته بندی ها|برچسب ها: , |

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه

5 × پنج =