Loading...

ترافیک هوشمند بدون راننده : رونمایی از قطار هوشمند جدا شدنی در همایش تد

///ترافیک هوشمند بدون راننده : رونمایی از قطار هوشمند جدا شدنی در همایش تد

شهر بدون ترافیک آینده با قطار هوشمند جدا شدنی و تاکسی های پرنده

 

تصور کنید ترافیک در خیابان ها و بزرگراه ها به روانی و کارآمدی جریان خون در رگ های ما باشد. ما میلیون ها ساعت را در ترافیک هدر می دهیم. این موضوع را با نگاه کردن به بدن خود بهتر می فهمیم. شبکه عظیم حمل و نقل در رگ های ما در جریان است. جریان خون در رگ ها الهام بخش ترافیک هوشمند بدون راننده می باشد.

ویدئویی که در ادامه می بینید از همایش تد ( Ted Talk )  است. در این قسمت، شاهد آینده دنیا بدون راننده هستیم. در این برنامه، نگاهی به آینده حمل و نقل هوایی ،  شبکه ترن هوایی و تاکسی های پرنده می اندازیم.

مجری برنامه وانیس کاباژ ( Wanis Kabbaj ) به عنوان مدیر استراتژی جهانی تدارکات مراقبت های بهداشتی در موسسه Geek  و ایده پرداز حمل و نقل ماهواره ای است ، از آخرین ایده هایش رونمایی می کند. مانند : تاکسی پرنده و شبکه ترن هوایی . در ادامه برنامه، کاباژ از اتوبوس یا قطار هوشمند جدا شدنی رونمایی می کند که این قطار هوشمند جدا شدنی تحقق بخش رویای دنیای بدون راننده است.

بیشتر بدانیم: آزمایشگاه مجازی لبستر ؛ سفری مجازی به درون مولکول DNA در همایش تد >>

بیشتر بدانیم: پهپاد کرم های شب تاب بر فراز استادیوی همایش تد یک سمفونی را به تصویر کشیدند >>

مقدمه وانیس کاباژ از ایده ترافیک هوشمند بدون راننده

کاباژ در ابتدای صحبت خود اشاره می کند : ” یکی از زیباترین لذت های من در زندگی ، تماشای شهرها از آسمان و پنجره یک هواپیما است. برخی از شهرها آرام و سخت کوش هستند . برخی بسیار پر انرژی و برخی آینه نیمی از تاریخ هستند. من شهرها را به عنوان موجود زنده نگاه می کنم.

وقتی که از ارتفاع به شهرها نگاه می کنم، دوست دارم خیابان ها و بزرگراه ها را پیدا کنم که به آن ها شکل فضایی داده شده است. به ویژه شب ها که این شاهرگ ها در اثر عبور و مرور به وضوح قرمز و طلایی می شود. سامانه عروقی شهرها در حال انجام وظیقه حیاتی خود است در جلوی چشمان شما. “

هدف از طراحی ترافیک هوشمند بدون راننده

در مراکز شهری قدیمی ، توسعه قابل توجه شبکه تقریبا غیر ممکن است. زیرا این مناطق بیش از حد متراکم هستند. سامانه عروقی شهرهای ما مسدود شده است و نیاز به توجه دارد. روش تفکر فعلی ما مفید نیست. برای اینکه حمل و نقل راه بیفتند نیاز به ایده جدید داریم. ما ۱۶ روش مختلف را در حمل و نقل امتحان کردیم.

ایده ابداع ترافیک هوشمند بدون راننده

هنگامی که به طور اتفاقی در مورد زیست فناوری با یکی از دوستانم مشغول صحبت بودم، ایده ترافیک هوشمند بدون راننده به ذهنم رسید. شخصی به من گفت که چکونه روش درمانی ویژه او خصوصیات و ویژگی های رگ های بدن را تغییر می دهد. من فکر کردم: وای! رگ های بدن ما ! این همه ورید و شریان در بدن ما که هر روز در حمل و نقل معجزه می کنند. این واقعا پیچیده ترین آزمایشگاه ترابری جهان است.

هر کدام از ما ۹۶۰۰۰ کلیومتر رنگ خونی در بدن خود داریم. این یعنی دو و نیم برابر محیط زمین ! اما اگر به شهرها نگاه کنید، بیشتر حمل و نقل ما جاده ای و زمینی است. در حالی که سامانه عروقی ما از هر سه بعد استفاده می کند، حمل و نقل شهری ما حداکثر دو بعدی است. لازم است که به بعد عمودی توجه کنیم. وقتی که شبکه سطحی اشباع شده است بیاید ترافیک را بالا ببریم.

ایده ساخت شبکه ترن هوایی

ایده چینی ها درباره اتوبوسی که قادر به عبور از ترافیک است، شگفت انگیز است. این ایده، فکری جدید در مورد شبکه ترن هوایی در  داخل شهرهای ماست. می توان حمل و نقل را مانند کابل های برق معلق کرد!

شرکت ایرباس به طور جدی بر روی تاکسی های پرنده شهری کار می کند. ماشین ها و تاکسی های پرنده و شبکه ترن هوایی از داستان های علمی و تخیلی خارج شده اند و وارد تجارت شده اند. پس ساخت شبکه ترن هوایی سه بعدی ، یکی از راه های ایجاد ترافیک هوشمند بدون راننده است.

چگونه شبکه ترافیک هوشمند بدون راننده مشکل ترافیک را حل می کند

بر آورد شده است ۳۰ % ترافیک شهری ناشی از راننده هایی است که دنبال جای پارک هستند. از ۱۰۰ ماشین اطراف شما حدود ۸۵ تای آن ها فقط یک مسافر و یا سرنشین دارند. در اصل تمام این ۸۵ راننده در یکی از این اتوبوس های قرمز لندن جا می شود.

در بدن ما از فضای درون شریان های ما کاملا استفاده می شود. با هر ضربان قلب، فشار خون بالاتر در واقع میلیون ها گلبول قرمز را فشرده و به شکل قطارهای بزرگ اکسیژن در می آورد که به سرعت در سراسر بدن حرکت می کند و فضای کوچک درون گلبول های قرمز نیز تلف نمی شود.

علت این که خون انقدر کارآمد است این است که گلبول های قرمز ما محصور عضو و یا بافت خاصی نیستند. وگرنه ممکن بود داخل رگهای ما ترافیک به وجود بیاید.

قطار هوشمند جدا شدنی

خون نوعی وسیله حمل و نقل عمومی و شخصی است. خون الهام بخش ما در ابداع ترافیک هوشمند بدون راننده شد. می توان وسیله ای ساخت که ترکیبی از راحتی ماشین و کارآمدی قطار باشد. تصور کنید درون یک قطار سریع السیر و روان شهری راحت نشسته اید. قرار است این وسیله، قطار هومند جدا شدنی باشد.

مشکل قطارهای شهری معمولی این است که باید ۵ تا ۱۰ و یا ۱۵ بار متوقف شود تا به مقصد برسید. قطار هوشمند جدا شدنی در طول مسیر متوقف نمی شود. در قطار هوشمند جدا شدنی ، واگن ها در حال حرکت جدا می شوند. مانند یک قطار اکسپرس بدون راننده ، وارد مسیر دوم می شود.

پس بدون یک لحظه توقف یا طی مسیر طولانی تر در حالی که در قطار هوشمند جدا شدنی  نشسته اید ، وقتی نزدیک مقصد می شوید، بخشی که نشسته اید جدا می شود و بدون راننده شما را درست تا آستانه در می رساند. قطار هوشمند جدا شدنی یک وسیله نقلیه عمومی و در عین حال شخصی است.

قطار هوشمند جدا شدنی یکی از ابزارهای هوشمند ترافیک هوشمند بدون راننده آینده است.

ترافیک هوشمند بدون راننده – قطار هوشمند جدا شدنی - شبکه ترن هوایی

ترافیک هوشمند بدون راننده – قطار هوشمند جدا شدنی – شبکه ترن هوایی

متحول شدن ترافیک شهری در آینده

قدم زدن در یک شهر پر از پهپاد ، تاکسی پرنده ، قطار هوشمند جدا شدنی و ترافیک هوشمند بدون راننده و سیستم ترن هوایی می تواند یک تجربه عجیب و شگفت انگیز باشد. اما عامل دیگری در کار است که ترافیک شهری را متحول خواهد کرد.

نسل فعلی ماشین های بدون راننده تلاش می کنند تا راه خود را در کلاف ترافیکی که توسط انسان ها و برای انسان ها ایجاد شده است ، باز کنند. این ماشین های پرنده سعی می کنند تا قواعد ترافیکی نسبتا ساده را بیاموزند و با ذات پیش بینی ناپذیر انسان سازگار شوند.

ساختار ترافیک هوشمند بدون راننده

وقتی ترافیک هوشمند بدون راننده حاکم شود و تمام شهرها بدون راننده شوند، چه چیزی رخ می دهد ؟ نیاز به چراغ راهنمایی و رانندگی هست؟ خط کشی عابر پیاده چطور؟

همان طور که گلبول های قرمز در میان خطوط حرکت نمی کنند، هرگز پشت چراغ نمی ایستند، در اولین شهر بدون راننده با ترافیک هوشمند بدون راننده خبری از چراغ راهنمایی و رانندگی و یا خط کشی نخواهد بود. وقتی تمام ماشین های بدون راننده متصل شوند ، همه چیز قابل پیش بینی است و زمان واکنش حداقل است.

می توان بسیار سریع برانند و دست به هر ابتکار منطقی بزنند برای افزایش سرعت ماشین های اطراف و سرعت ماشین خودشان. پس به جای قوانین ترافیکی پیچیده، جریان توسط شبکه ای از الگوریتم های پویا تنظیم می شود که پیوسته در حال ارتقا خود است. در نتیجه با ساختار ترافیک هوشمند بدون راننده ، شاهد ترافیک عجیبی که ترکیبی از نظم سریع و نرم اتوبان های آلمان و نشاط خلاق اتوبان های بمبئی است، هستیم.

آینده ترافیک هوشمند بدون راننده

 امروزه زیست شناسی تمام شاخص های حمل و نقل نبوغ آمیز را دارد. برای ارتقا سامانه ترابری و ترافیک هوشمند بدون راننده نمی توان میلیون ها سال منتظر ماند. هم اکنون رویاها و ایده ها و فناوری خود را داریم تا شکبه های سه بعدی ایجاد کنیم و وسایل جدید اختراع کنیم و شهرها را تغییر دهیم.

برگرفته از وب سایت : TED

توسط | ۱۳۹۶/۹/۲۷ ۱۰:۳۳:۴۷ ۱۳۹۶/۰۹/۲۹|تکنولوژی, رباتیک دسته بندی ها|برچسب ها: , , |

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه

1 × دو =