Loading...

ساعت هوشمند ؛ تکنولوژی که جان بیماران را از حمله های ناشی از بیماری حفظ می کند

/, دسته‌بندی نشده, هوش مصنوعی/ساعت هوشمند ؛ تکنولوژی که جان بیماران را از حمله های ناشی از بیماری حفظ می کند

ساعت هوشمند ؛ حمله های ناگهانی ناشی از بیماری را تشخیص می دهد

ساعت هوشمند تکنولوژی است که به کمک افراد بیمار آمده است. در دنیای امروز درصد کسانی که بر اثر حمله های ناشی از بیماری ها جان خود را از دست می دادند با کمک ساعت هوشمند به حداقل رسیده است. رزلند پیکار محقق و مخترع ساعت هوشمند از جرقه ای که سالهای بسیار دور در ذهن او خورده است می گوید.

هنری یک پسر با مزه بود. وقتی او سه ساله بود، مادرش متوجه می شود که او دچار تشنج ناشی از تب شده است. تشنج ناشی از تب، حمله‌ای است که به همراه تب اتفاق می‌افتاد. دکتر به مادر هنری می گوید ، «نگران نباشید این حملات معمولا با افزایش سن از بین می‌رود». وقتی هنری چهارساله شد دچار حمله‌ی تشنجی می شود، حمله ای که هوشیاری او از دست می‌رود و بدن به لرزه می‌افتد. در آن زمان، وقتی دکترها در پروسه‌ی تشخیص دادن صرع بودند، یک روز صبح مادر هنری به اتاق او می رود تا بیدارش کند. مادر وقتی وارد اتاقش می شود، بدن هنری را سرد و بی‌جان پیدا می کند. هنری در اثر ابتلا به SUDEP از دنیا رفت،  مرگ ناگهانی و غیرمنتظره در اثر صرع.

ساعت هوشمند تکنولوژی برای حفظ جان بیمار از حمله های ناشی از بیماری

ساعت هوشمند- بیماری صرع- هوش مصنوعی

بیشتر بدانیم:  جعل ویدئو با هوش مصنوعی>>

  SUDEP و نحوه عملکردش

SUDEP زمانی رخ می‌دهد که فرد به‌ظاهر سالم که دچار بیماری صرع است، از دنیا می‌رود و در کالبد شکافی هیچ دلیلی برای مرگ شخص نمی‌توان پیدا کرد. هر ۷ تا ۹ دقیقه یک نفر در اثر SUDEP از دنیا می‌رود. یک سری از امواج الکتریکی که از یک مغز بیرون می‌آید. فعالیت‌های الکتریکی عادی باید به این صورت باشد تا یک نوار مغزی بتواند آنرا بخواند. وقتی تشنج اتفاق می‌افتد،‌ فعالیت‌های الکتریکی کمی غیرعادی می‌شوند. ممکن است این فعالیت ها در یک نقطه متمرکز باشند و فقط در ناحیه‌ی کوچکی از مغز اتفاق بیفتند. وقتی این اتفاق رخ می دهد حس عجیبی برای شما پیش می آید. اما اگر دچار تشنج شوید آن نقطه‌ی قرمز در مغز گسترش پیدا می‌کند، مثل جنگلی که آتش گرفته است.  سپس به قسمت‌های دیگر سرایت پیدا می کند. این تشنج عمومی هشیاری را از بین می‌برد و موجب رعشه می‌شود.

هر ساله در ایالات متحده تعداد SUDEP از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد هم بیشتراست. از نظر علمی دو راه وجود دارد که از خطر SUDEP جلوگیری و یا آن را کم می‌کند. راه اول اسن است که، از دستورالعمل‎های دکترتان پیروی کنید و داروهایتان را مصرف کنید. دو سوم کسانی که صرع دارند با مصرف دارو بیماری‌شان کنترل می‌شود. دومین راه که خطر SUDEP را کاهش می‌دهد داشتن یک همراه است. کسی که هنگام وقوع حمله کنارتان باشد. با وجود اینکه بسیاری از شما تا حالا اسم SUDEP را نشنیدید، درواقع دومین علت مرگ زودرس در بین همه‌ی بیماری‌های عصبی است. هرچند که SUDEP برخلاف سایر علت‌ها، چیزی است که مردم می‌توانند از آن جلوگیری کنند.

ساعت هوشمند تکنولوژی برای حفظ جان بیمار از حمله های ناشی از بیماری

ساعت هوشمند- بیماری صرع- هوش مصنوعی

بیشتر بدانیم: تاکسی هوایی خودران >>

بیشتر بدانیم: ترافیک هوشمند بدون راننده >>

اندازه گیری احساس و ساخت ساعت هوشمند

رزلند در آزمایشگاه رسانه روی سنجش احساسات کار می‌کرد. وی سعی کرد دستگاه را نسبت به احساسات‌ هوشمندتر کند. رز روی اندازه گیری استرس خیلی کار تمرکز کرد و حسگرهای زیادی ساخت که استرس را از راه‌های مختلف اندازه گیری کند. ولی یک از این روش ها، روش قدیمی اندازه گیری عرق کف دست به سبک اندازه گیری سیگنال‌های الکتریکی بود. این سیگنال های هدایتگر پوستی زمانی که شما عصبی می‌شوید بالا می‌روند. اما این بالا و پایین رفتن به شرایط مهم تر دیگری هم بستگی دارد. اما اندازه‌گیری آن با سیم روی دست ناراحت کننده است.

 رز و همکارانش روش های مختلفی برای اندازه گیری این سیگنال ها را در آزمایشگاه MITمورد آزمایش قرار دادند. سپس به این نتیجه رسیدند که به کمک وسایله ای که قابل پوشیدن است، اطلاعات اولیه بالینی از طریق دست در هر ساعت از هفت روز هفته به‌دست آمد. در تصویر زیر به وضوح این روش اندازه گیری قابل مشاهده است. شما ۲۴ ساعت را از سمت چپ به راست می‌بینید و این اطلاعات دو روز است. اولین بار، چیزی که رز و همکارانش را شگفت زده کرد این بود که خواب نقطه اوج نمودار را داشت. با این که تصور همه این است که در هنگام خواب بدن در آرام ترین حالت خود قرار دارد.

نمونه آزمایشگاهی او زمانی که با جدیت در حال انجام کارهای روزانه اش هست علاوه بر فشار احساسی، از نظر ادراکی هم تحت فشار است و نمودار تحلیلی دچار تغییراتی می شود. زیرا فشار ادراکی، تلاش ادراکی، درگیری ذهنی و هیجان یادگیری همه از جمله فاکتورهایی هستند که سینگال‌ها را بالا می‌برند.

ساعت هوشمند تکنولوژی برای حفظ جان بیمار از حمله های ناشی از بیماری

ساعت هوشمند- بیماری صرع- هوش مصنوعی

بیشتر بدانیم:  میز آنوتومی>>

بیشتر بدانیم:  تکنولوژی چیکو>>

نحوه عملکرد دستگاه روی نمونه های واقعی

یک روز یکی از شاگردان رز از او درخواست می کند که یکی از مچ بند­هایی که داخل آن یک حسگر رسانه‌ای هست، برای برادر کوچکش که اوتیسم دارد و نمی‌تواند صحبت کند، ببرد تا متوجه شود که چه چیزی باعث فشار روحی اوست. رز دو عدد از مچ بند ها را به او می دهد چون این احتمال را می دهد که مچ بند زود خراب شود. عملکرد این مچ بندها بدین صورت است که، می تواند اطلاعات فرد را روی لپ تاپ به رز نشان دهد. روز اول چیزی که برای رز جالب است این است که شاگردش هر دو مچ بند را روی دو دست برادرش بسته است. ولی در آخر رز به این موضوع اعتراف می کن که چه خوب شد که هر دو دست بند روی دستان بیمار بسته شد.

 به مدت چند هفته سیگنال هایی که نوار عرق گیر ارسال می شد کاملا نرمال و یک خط صاف بود. اما یک روز ناگهان دست بند اول یک خط صاف و دست بند دوم بالاترین سیگنالی که تا بحال رز دیده بود را نشان می داد. رز این آزمایش را روی ۹۰ خانواده انجام می دهد. کودکانی که همه روزه می‌خواستند با EEG – استاندار طلایی در جمجمه – کنترل شوند.  هدف این آزمایش، خواندن فعالیت مغز، فیلم برای دیدن رفتار، ثبت ضربان قلب بوسیله برق و حالات فعالیت‌های پوست است. بدین وسیله متوجه می شوند که آیا چیزی در اطراف فرد مورد آزمایش هست که در رابطه با تشنج باشد.

با کمک هدایتگرهای پوستی و دو برابر کردن آنها، از طریق مچ دست اطلاعات زیادی گرفته می شود و می‌توان به کمک این اطلاعات ماشین یادگیری و هوش مصنوعی را آموزش داد و در نتیجه یک هوش مصنوعی اتوماتیک ساخت. این دقیقا بهتر از یک ردیاب لرزشی می‌تواند عمل کند.

این مساله الان توسط Empatica تجاری شده است. تکنولوژی که برای ساخت حسگرهای خوب که نه تنها زمان و مراحل خواب را می‌گوید بلکه زمان واقعی هوش مصنوعی و ماشین یادگیری را برای تشخیص عمومی تشنج نشان می‌دهد و هشدار کمک می‌فرستد.  FDA این تکنولوژی را تایید کرده است و این اولین ساعت هوشمندی است که در عصب شناسی تاییدیه گرفته است.

البته که این تکنولوژی بی نقص نیست زیرا هر زمان امکان دارد که بلوتوث و باتری دستگاه به درستی عمل نکند. ولی تا حدود زیادی جان بسیاری را می تواند نجات دهد. آمار نشان می دهد از هر۲۶ نفر، یک نفر می‌تواند زمانی صرع بگیرد. و تا آنجایی که میدانیم، مبتلایان به صرع معمولا به دوستان و همسایگان خود از بیماریشان چیزی نمی گویند. و این تکنولوژی بسیار به کمک آنها می آید، پس چه بهتر آنها را به داشتن این ساعت مچی تشویق کنیم. رز در انتهای صحبتش به این جمله اشاره دارد که، هوش مصنوعی برای همه است پس بیایید هوش مصنوعی بسازیم که زندگی همه را بهتر کند.

برگرفته از وب سایت: TED

 

توسط | ۱۳۹۸/۹/۵ ۱۱:۲۷:۵۵ ۱۳۹۸/۰۹/۰۵|تکنولوژی, دسته‌بندی نشده, هوش مصنوعی دسته بندی ها|برچسب ها: , |

در باره نویسنده :

مهندس کامپیوتر ، گرایش نرم افزار - علاقمند به هوش مصنوعی و اخبار تکنولوژی

ثبت ديدگاه

9 − پنج =