Loading...

آزمایشگاه مجازی لبستر ؛ سفری مجازی به درون مولکول DNA در همایش تد

///آزمایشگاه مجازی لبستر ؛ سفری مجازی به درون مولکول DNA در همایش تد

آزمایشگاه مجازی لبستر ( Labster ) ؛ انقلاب در سیستم آموزشی و کلاس های علوم

واقعیت مجازی دیگر بخشی از آینده دور، مختص به بازی و سرگرمی نیست. این بار واقعیت مجازی، روش تدریس و آموزش مجازی را در مدارس و دانشگاه ها متحول کرده است. آزمایشگاه مجازی لبستر ( Labster ) شیوه تدریس علوم را متحول ساخته است. آزمایشگاه مجازی لبستر ( Labster ) یک پلتفرم پیشگامانه است که دانشجویان را قادر می سازد تا دانش را در دنیای مجازی و آزمایشگاه مجازی فرا بگیرند.

بیشتر بدانیم: واقعیت مجازی، دیدن چیدمان وسایل قبل از خرید >>

بیشتر بدانیم: میز تغییر شکل دهنده ؛ رونمایی از ابزارهای تعاملی هوشمند >>

ویدئویی که در ادامه می بینید، از همایش تد ( Tedtalk ) است. در این قسمت، از شبیه ساز آزمایشگاه مجازی رونمایی می شود. این شبیه ساز آزمایشگاه مجازی روش تدریس علوم در مدارس و دانشگاهها را متحول ساخته است. در این آزمایشگاه مجازی می توان از تکثیر یک مولکول DNA تا رازگشایی یک پرونده قتل را مشاهده کرد.

مجری برنامه، مایکل بودکر ( Michael Bodekaer ) بنیانگذار  آزمایشگاه مجازی لبستر است. او سخنرانی پر طراوتی را در مورد شبه ساز آزمایشگاه مجازی لبستر ( Labster ) ارائه می دهد. مایکل بودکر یک کارآفرین سریالی است که در دانمارک متولد شده است. او بنیان گذار شرکت های مبتنی بر فناوری های نوین و نو آور است. شرکت هایی که توانایی تغییر جهان را دارند. او در آخرین پروژه اش از نوعی آموزش مجازی در  دانشگاه ها رونمایی می کند که مرزهای علم آموزی را جا به جا کرده است.

در ادامه ویدئو، با این آزمایشگاه مجازی از نزدیک شاهد تکثیر مولکول DNA هستیم. این تجربه به قدری هیجان انگیز است که به نظر می رسد میلیون ها بار کوچکتر شده ایم و به درون سلول ها سفر کرده ایم.

بیشتر بدانیم: هولولنز مایکروسافت، تجربه حضور در سطح مریخ در همایش تد >>

بیشتر بدانیم: جت پوشیدنی، پرواز موفقیت آمیز مرد آهنی در همایش تد >>

مقدمه مایکل بودکر در مورد ایده ساختن آزمایشگاه مجازی لبستر

سخنرانی مایکل بودکر برای تماشاگران حاضر در همایش این گونه شروع می شود: ” امروز من قصد دارم به شما نشان بدهم که چگونه تبلت و این و هدست واقعیت مجازی که پوشیده ام، تحصیل دانش را منقلب خواهد کرد. نه تنها تحصیل دانش را بلکله کلاس مجازی و آموزش مجازی را نیز دگرگون کرده است.  همین طور شاهد هستید که چطور بازده هر معلم علوم دو چندان خواهد شد. اما در ابتدا قصد دارم در مورد اهمیت حیاتی بالا بردن کیفیت آموزش صحبت کنم.

جهان امروز ما با چالش های بی شماری مثل : گرم شدن زمین، گرسنگی، کمبود منابع آب، بیماری های جهش یافته و … مواجه است. کسی که قرار است در برطرف کردن این چالش ها کمک کند، دانش آموزان و دانشجویان هستند. نسل آینده دانشمندان جوان و باهوش.

چند سال پیش من و همکارم در دانشگاه به دانشجویانی درس می دادیم که محیط کلاس برایشان کسل کننده بود. مانند تصویری که بر روی نمایشگر می بینید. این واقعیت موجود در بسیاری از دانشگاه های سراسر دنیا می باشد. دانشجویانی بی حوصله، گسسته از کلاس و گاهی حتی ناآگاه و بی اطلاع از اینکه چرا اساسا باید این موضوع را یاد بگیرند.

سیر تحول آموزش و تبدیل شدن به آموزش مجازی

با این دیدگاه، جستجو را برای یافتن شیوه های نوین و خلاقانه در آموزش شروع کردیم. اما نتیجه تلاش هایمان در بیشتر مواقع نا امید کننده بود. شاهد بودیم که چطور کتابهای کاغذی به الکترونیکی تبدیل شدند. تخته های سیاه سنتی جایشان را به فیلم های یوتیوب دادند . کلاس های درس استاد محور به موک ( MOOC ) تبدیل شدند. در اصل کلاس  مجازی توسعه یافته پدید آمد و آموزش مجازی به یک نیاز تبدیل شد.

موک ( MOOC ) از حروف اول “Massive Open Online Course  ” گرفته شده است.  به معنای دوره آنلاین آموزش با هدف دسترسی آزاد برای همه از طریق وب سایت است. نوعی کلاس مجازی بر پایه آموزش مجازی.

با این تحول در نظام آموزش، محتوای آموزشی ما همچنان کهنه و قدیمی است. در واقع، ما مفهوم های قدیمی را با قالب های جدید به دانشجویان ارائه می دهیم. روشی که هیچ خلاقیتی ندارد.

اولین تلاش ها برای ساختن آزمایشگاه مجازی لبستر

مایکل بودکر در مورد تلاش برای ساختن آزمایشگاه مجازی، با شوقی غیر قابل وصف ادامه می دهد: ” ما تصمیم گرفتیم جستجو برای یافتن روش های خلاق آموزشی را جاهای دیگری آغاز کنیم. در این میان متوجه شدیم که شبیه سازی های پرواز هر چه بیشتر توسعه یافته اند، مهارت پرواز خلبان ها رشد بیشتری داشته است. در اصل شبیه ساز های پرواز، خلبان ها را برای مقابله با چالش های پرواز واقعی آماده تر می کند.

با این استدلال تصمیم گرفتیم این روش را در مورد دانش به کار ببریم. چرا یک شبیه ساز آزمایشگاه مجازی نسازیم؟ “

شروع ساخت شبیه ساز آزمایشگاه مجازی لبستر ( Labster )

مایکل بودکر ادامه می دهد: ” ما شروع به شبیه سازی یک به یک آزمایشگاه مجازی کردیم. جایی که دانشجویان بتوانند آزمایش ها را با معادلات ریاضی انجام بدهند. جایی که بتوانند هر آزمایشی که در آزمایشگاه واقعی انجام می شود را آزمایش کنند. حتی فراتر بروند.

 آزمایشگاه مجازی لبستر، پیشرفته ترین آزمایشگاه شبیه سازی شده در جهان است. ما در این پروژه با دانشگاه ام آی تی ( MIT ) همکاری داشته ایم. در شبیه ساز آزمایشگاه مجازی قادر هستید تحقیقات به روز سرطان را دنبال کنید. بگذارید مثالی بزنم: بسیاری از آزمایشگاه های آموزشی و تحقیقاتی، آزمایش باکتری سالمونِلا را به دلیل شرایط امنیتی و خطرناک بودن این باکتری انجام نمی دهند. اما باشبیه ساز آزمایشگاه مجازی لبستر ( Labster ) قادر هستید آزمایش های گسترده ای بر روی این باکتری انجام دهید. “

کاربردهای آزمایشگاه مجازی لبستر ( Labster )

این آزمایشگاه تنها محدود به اکتشافات پزشکی نیست. بودکر اضافه می کند: ” ما با طراحان بازی های مجازی صحبت کردیم تا داستان های جذاب و سرگرم کننده بسازند. برای مثال در ویدئویی که بر روی نمایشگر در حال پخش است، می بینید که دانشجویان باید پرونده مرموز یک قتل را با استفاده از تحلیل خود حل کنند. تمام تجهیزات مورد نیاز برایشان در این آزمایشگاه مجازی جنایی، از کالبد شکافی تا آزمایشگاه اثر انگشت نگاری فراهم شده است.

اما چیزی که بیشتر از همه دوست داشتم این است که، دانشجویان بعد از کلاس درس پیش من می آیند. در حالی که کاملا غافلگیر شده و بهم ریخته به نظر می رسد می گوید: من ۲ ساعت در این آزمایشگاه مجازی یا کلاس مجازی سپری کرده ام…. و حتی فیس بوک هم چک نکردم. تا این اندازه برای دانشجویان گیرا و درگیر کننده است.

بازخوردها و آمار موفقیت آمیز بودن شبیه ساز آزمایشگاه مجازی

تحقیقی که بر روی ۱۶۰ دانشجو از دانشگاه استنفورد و دانشگاه فنی دانمارک انجام شد، نتایج جالبی به همراه داشت. ما ابتدا دانشجویان را به دو گروه تقسیم کردیم. سپس یک گروه از شبیه ساز آزمایشگاه مجازی استفاده کردند، گروه دیگر از روش سنتی آموزش. زمان هر دو گروه را یکسان در نظر گرفتیم.

بعد از مدت زمان تعیین شده از دانشجویان هر دو گروه امتحان گرفته شد. نتیجه غافلگیر کننده بود. در گروهی که از شبیه ساز آزمایشگاه مجازی استفاده کرده بودند، ۷۶% افزایش بازده آموزشی مشاهده شد. اگر آزمایشگاه مجازی لبستر با هدایت استاد همراه باشد، آمار ۱۰۱% بازده آموزشی مشاهده می شود.

شبه ساز آزمایشگاه مجازی در دسترس همگان ؛ اختراع جدید بودکر

بودکر هیجان زده ادامه می دهد: ” برای اولین بار در همایش تد قصد دارم از ایده جدیدم رونمایی کنم. چند نفر از شما تماشاگران هم همراه با من در این تجربه همراه خواهید شد. من موبایلم را بر می دارم، امروزه اکثر دانشجویان گوشی هوشمند دارند. سپس گوشی ام را به یک هدست ارزان قیمت وصل می کنم.

اکنون می توانم در این دنیای مجازی قدم بزنم. شما هم همراه من امتحان کنید. می بینید که شبیه این است که در آزمایشگاه پیشرفته ای قدم گذاشته اید. نام این طرح، آزمایشگاه مجازی آیوی لیگ ( Ivy League ) است. آزمایشگاه مجازی در دسترس همه. این نام من برای این طرح است. الان به شما محیط این آزمایشگاه را روی نمایشگر نشان می دهم.

می بینید که گوشی موبایل چطور به یک آزمایشگاه حرفه ای تبدیل شده است. می بینید که می توانم با تمام تجهیزات این آزمایشگاه کار کنم. این پیپت را ببنید، می توانم آن را بردارم و آزمایش کنم. من “E-Ggel ” و” PCR ” مخصوص خودم را دارم. آن گوشه آزمایشگاه هم میکروسکوپ الکترونیکی من قرار دارد. این قسمت یک در است که می توانید به بخش های دیگری آزمایشگاه بروید.

این تبلت آموزشی من است که می توانم با آن فیلم آموزشی ببینم و تئوری های مرتبط را بررسی کنم. این سمت آزمایشگاه، استاد من ماری را مشاهده می کنید. او قرار است مرا در این آزمایشگاه هدایت کند. به زودی استادها قادر هستند خود را در این آزمایشگاه مجازی شبیه سازی کنند.

بیشتر بدانیم: با ادیسه هدست واقعیت ترکیبی سامسونگ به رویا سفر کنید >>

سفر به درون مولکول DNA در آزمایشگاه مجازی

بودکر ادامه می دهد: ” قبل از این که از این آزمایشگاه خارج شوم، قصد دارم به شما چیزی را نشان بدهم که در آزمایشگاه های واقعی هم قادر به انجامش نیستند. این یک دستگاه PCR است. خب می بینید که من الان میلیون ها بار کوچکتر شده ام. به نظر می رسد که درون دستگاه PCR ایستاده ام. من الان پلیمراز را می بینم. و ببنید که چگونه یک مولکول DNA میلیون ها بار کپی می شود.

تمام چیزهایی که اینجا مشاهده کردید، بر روی لپ تاپ و آی پد هم قابل اجرا است و نیاز به هدست نمی باشد.”

آینده آموزش مجازی و واقعی با آزمایشگاه مجازی

بودکر اعتقاد دارد که جهش کوانتومی بعدی در تحصیل علم، از راه فناوری به دست نمی آید. بلکه وابسته به تصمیم استادها است. اینکه پیشرفت کنند و این تکنولوژی را در کلاس ها استفاده کنند. آزمایشگاه های مجازی را تبدیل به کلاس مجازی کنند. او ابراز امیدواری می کند که آزمایشگاه مجازی، در آینده نیرو دهنده و الهام بخش نسل جدید داشمندان جوان و باهوش خواهد شد. دانشمندانی که توانایی تغییر جهان را دارند.

هدف از دسترس پذیر ساختن آزمایشگاه مجازی

بودکر خاطر نشان می کند: ” قصد دارم این همایش را با داستانی که الهام بخش من بوده است ترک کنم. تصویری که مشاهده می کنید، عکس جک آندراکا است. ممکن است او را بشناسید. او یک روش نوین و ارزان قیمت برای تشخیص سرطان پانکراس در سن ۱۵ سالگی ابداع کرد.

ایده نوآورانه او به این دلیل که اجازه دسترسی به آزمایشگاه های واقعی را به دلیل سن پایینش نداشت، بارها رد شد. سن کم او مانع از حضورش در آزمایشگاه های واقعی آسیب شناسی می شد.

من قصد دارم آزمایشگاه مجازی آیوی لیگ ( Ivy League ) را در اختیار تمام دانش آموزان بگذارم. به این دلیل که دیگر هیچ دانشمند کوچکی به دلیل سن پایینش نادیده گرفته نشود. این عجیب ترین و بهترین دستگاهی است که هر دانشمندی را وادار می کند از شوق بالا و پایین بپرد.

برگرفته از سایت : TED

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه

9 − پنج =